Powszechnie macierzyństwo postrzegane jest, podobnie jak związana z nim rola
matki, przez pryzmat różnorodnych stereotypów. Macierzyństwo stanowi jeden
z najważniejszych etapów w życiu kobiety, a współcześnie wobec matek formułowane
są różnorodne oczekiwania: aby potrafiły efektywnie zająć się pracą, domem,
życiem rodzinnym, a przede wszystkim dziećmi. W opinii społecznej realizacja tych
zadań powinna matkom zapewnić poczucie spełnienia życiowego, mimo psychofizycznego
zmęczenia. Jednak nie zawsze tak jest – kobiety coraz częściej dzielą się
otwarcie opiniami i doświadczeniami związanymi z przeżywanym macierzyństwem,
przedstawianym bardziej realistycznie, ze wszystkimi jego wadami oraz zaletami.
Ze względu na znaczenie macierzyństwa względem indywidualnego i społecznego
życia w artykule została przedstawiona próba weryfikacji stereotypu Matki Polki
w kontekście danych pochodzących z parentingowych komunikatów internetowych
publikowanych przez współczesne matki. Na podstawie przeprowadzonych analiz
zostało zidentyfikowane nowe zjawisko społeczne, związane z funkcjonowaniem
w przestrzeni internetowej specyficznej grupy kobiet określonych przez autorki artykułu
mianem „matek nowoplemiennych”. W tekście podjęto próbę odpowiedzi na
pytania, jakie są cechy „nowoplemiennej matki” oraz jak określa ona problemy związane
z macierzyństwem.
Motherhood is widely perceived (similarly as the role of mother associated with it)
through the prism of various stereotypes. Motherhood is one of the most important
threads in a woman’s life and nowadays, many things are expected of mothers, such as:
being effective at work, home, being able to take care of house and family, and above all,
taking care of children. In the social opinion, being successful in all of these areas “should”
give a mother a sense of fulfillment despite her psychophysical fatigue. However, this
is not always the case – women more often share opinions and experiences related to
the experience of motherhood, with all its advantages and disadvantages. Due to the
importance of motherhood for individual and social life, this article presents an attempt
to verify the stereotype of a Polish Mother in the context of parenting content published
by modern mothers on the internet. Based on analysis, a new social phenomenon has
been identified. There is a specific group of women functioning in the internet, they are
described by the authors of the article as “neo-tribe mothers”. Authors made an attempt
to answer the following questions, such as: what the characteristics of a “neo-tribe
mother” are and how she identifies problems related to motherhood.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00