Cel badań. Głównym celem było zweryfikowanie natężenia rodzajów motywacji oraz ich składowych u kobiet rywalizujących w zespołowych grach sportowych w odniesieniu do referencyjnej grupy sportowców obu płci. Scharakteryzowano też związki pomiędzy poszczególnymi składowymi motywacji u zawodniczek. Materiał i metody. Badanie objęło 51 kobiet w wieku 18–28 lat trenujących gry zespołowe (piłkę ręczną, koszykówkę, piłkę nożną). Narzędziem badawczym była polska adaptacja Skali Motywacji Sportowej (SMS-28), która składa się z 28 stwierdzeń dotyczących motywów podejmowania aktywności w określonej dyscyplinie sportu. Wyniki. Kobiety trenujące gry zespołowe charakteryzowały się wyższymi motywami identyfikacji i introjekcji (składowej motywacji zewnętrznej) oraz niższymi wynikami amotywacji niż sportowcy z grupy porównawczej. Wyszczególniono wiele dodatnich związków pomiędzy składowymi motywacji (wewnętrznej, zewnętrznej i amotywacji). Wnioski. Uzyskane wyniki mogą być efektem przywiązywania dużej wagi do norm, bodźców i komunikatów środowiska zewnętrznego. W przypadku posiadania wysokich kompetencji w uprawianej dyscyplinie poczucie spełniania oczekiwań i wymagań środowiska może wpływać na odczuwanie subiektywnej satysfakcji.
Background. The main aim of the study was to verify the intensity of particular motivation types and their components in women playing team sports games compared with the reference group of athletes of both sexes. Also, correlations were characterized between the motivation components in the female athletes. Material and methods. The study involved 51 women aged 18–28 playing team games (handball, basketball, and football). The research tool was the Polish adaptation of the Sport Motivation Scale (SMS-28), consisting of 28 statements that specify the motives for undertaking a specific sports discipline. Results. The women playing team games were characterized by a higher level of identification and introjection (components of external motivation) and a lower level of amotivation than the reference group athletes. Many positive relations were noted between specific motivation components (internal, external motivation and amotivation). Conclusions. The results may reflect high appreciation of norms, stimuli, and information from the external environment. In the case of high competence in a sports discipline, the feeling that one meets the expectations and demands of the environment may influence the subjective satisfaction.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00