Kobiece wzorce osobowe kreowane w młodzieżowych produkcjach filmowych z perspektywy edukacyjnej Female Role Models Created in Youth Film Productions mwith Educational Perspective
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje bardzo dynamiczna i agresywna
ekspansja mediów. Środki społecznego przekazu towarzyszą nam na co dzień,
przy każdej możliwej czynności. Bez telewizji, telefonów komórkowych czy
internetu nie wyobrażamy już sobie życia. Oczywiście pozytywny aspekt korzystania
z innowacyjnych technik komunikowania, z komfortu, jaki nam daje nieograniczony
wręcz dostęp do wszelkich informacji, jest bezdyskusyjny. W świadomości
każdego pedagoga czy osoby wychowującej współczesnych nastolatków
powinno się zrodzić pytanie o rolę, jaką w procesie wychowania odgrywają
media. Okazuje się bowiem, że wartości przekazywane i często bezkrytycznie
146
przyjmowane przez młodzież mogą być niespójne z koncepcją wychowania
dzieci przez wychowawców, opiekunów, rodziców i pedagogów. Jednym z obszarów,
które wymagają szczególnej uwagi, jest kształtowanie tożsamości
płciowej młodego pokolenia. W niniejszej publikacji poruszono problem kreowania
wizerunku współczesnej kobiety – silnej, niezależnej, wręcz agresywnej
wojowniczki przyjmującej tradycyjne role męskie w codziennym życiu. Modelowanie
takiego wzoru odbywa się poprzez produkcje masowe, których przykłady
również zostały przytoczone. Artykuł jest próbą zwrócenia uwagi na jeden
z najistotniejszych obszarów oddziaływania mediów oraz potrzebę zakrojonej na
szeroką skalę edukacji medialnej w dobie rozwijających się technologii medialnych.
The modern reality is characterized by a very dynamic and aggressive media
expansion. The communications media accompany us every day, at every possible
step. Without TV, mobile phones or the Internet can not imagine our life
now. Of course, a positive aspect of the use of innovative techniques to communicate
with the comfort that gives us almost unlimited access to any information
that is beyond dispute. In the consciousness of every teacher, whether
each person bringing up the modern teenagers, should the question arise about
the role they play in the educational process media. It turns out that the values
transmitted and often uncritically accepted by young people, may be inconsistent
with the concept of education of children by teachers, caregivers, parents and
teachers. One of the areas that need particular attention include gender identity
development of young generation. In this publication addresses the issue of creating
the image of a modern woman strong, independent, almost aggressive warriors,
accepting the traditional male roles in everyday life. Modeling such a formula
is done by mass production, examples of which have also been quoted. The
article is an attempt to draw attention to one of the most important areas of the
media, and the need for large-scale media education in the era of emerging media
technologies.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00