Rola egzaminu maturalnego w procesie edukacji – perspektywa uczestników projektów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Raport z badania The role of matriculation exam in the education process – the perspective of participants of the Central Examination Board’s project. Research report
Artykuł jest pokłosiem badania przeprowadzonego wśród osób, które uczestniczyły
w projektach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE). Projekty te miały na
celu wypracowanie propozycji rozwiązań różnych elementów procesu egzaminowania.
Natomiast celem badania było zebranie informacji, które pozwolą wskazać idee leżące u podstaw reform edukacji realizowanych dotychczas w Polsce. Badani
uczestnicy projektów CKE nazywali przygotowywaną reformę modernizacją przede
wszystkim w celu podkreślenia ciągłości zmian oraz uzyskania akceptacji środowiska
nauczycielskiego. Byli przekonani, że zmiany nie mogą być rewolucyjne. Na podstawie
ich wypowiedzi można stwierdzić, że głównym motywem skłaniającym do reform
było powszechne przekonanie o konieczności zmian zarówno w formie samych
egzaminów, jak i w sposobach egzaminowania. Temu przekonaniu towarzyszyło postrzeganie
dotychczasowej formuły egzaminu maturalnego jako dysfunkcjonalnej.
To z kolei, zdaniem osób biorących udział w badaniu, jest spowodowane zmianami
w sferze komunikacji i rozwojem nowych technologii komunikacji.
This article presents results of the interviews with people involved in projects
run by The Central Examination Board aimed at the developing new approaches
to different aspects of the examination process. The purpose of this research was
to gather information that would allow to characterize the ideas underlying the
reforms of the educational system recently carried out in Poland. In order to obtain
the approval of the teaching profession and to emphasize the continuity of changes,
interviewed participants of the Central Examination Board’s projects consider the
reforms to be a modernization. They were convinced that changes in the educational
system cannot be revolutionary. It seems that the main motive force for conducted
reforms was a widespread recognition of the need for changes in both the form and
methods of examination. Additionally, the current formula of the matriculation exam
was perceived as dysfunctional. According to interviewed people, this was caused by
the development of new communication technologies.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00