Th e article depicts the role of a child as a consumer with consumer
attributes and compares them with surveys results which were carried out
in a randomly chosen group within the district of Radom. Th e surveys
included consumer needs of the juvenile, determining their approach and
behaviour in specifi c aspects; the results also present parents’ point of view
on these aspects. Th e substantive results were revealed: Younger children
pronounce their needs more clearly regarding material needs, or services
relating to basic and typical of their age activities such as being looked
aft er by a close relative, playing games, or a walk. As the child grows up,
their consumer needs parallelly grow, for instance, going to the swimming
pool, theme park, or country trips or using educational services. Whilst
basic needs are secured, young children tend to express needs directly
connected with the present time, for example, when the child needs
a plasticine, he or she comes to the conclusion that plastecine in needed
now. Older children are already able to plan to get the specifi c goods.
Artykuł przedstawia refl eksje na temat roli dziecka jako konsumenta,
atrybutów konsumpcji dziecięcej i weryfi kuje je z wynikami badań sondażowych
przeprowadzonych na losowo wybranej grupie z terenu powiatu
radomskiego w zakresie potrzeb konsumpcyjnych badanych, określenia
ich postaw oraz zachowania w rozważanych aspektach, a także prezentuje
opinie rodziców na podjęty temat. Wyniki pokazują, że dzieci małe wyraźniej
artykułują swoje potrzeby w zakresie dóbr materialnych lub usług,
związanych z podstawowymi dla ich wieku zajęciami, takimi jak: opieka
bliskiej osoby, zabawa, spacer. Wraz z wiekiem rośnie potrzeba usług konsumpcyjnych
w danej grupie wiekowej, na przykład: korzystanie z basenu,
parku rozrywki, wycieczek krajoznawczo-turystycznych, usług edukacyjnych.
Przy zabezpieczonych podstawowych potrzebach życiowych wśród młodszych dzieci dominują potrzeby związane z daną chwilą, na przykład,
„potrzebuję w danej chwili plasteliny”, czyli „chcę plastelinę”. Uczniowie
starsi potrafi ą już planować nabywanie określonych dóbr.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00