Amazonian transformations of shamanism: talking about action among the Arabela (Peru) and education in residential schools among the E’ñepá (Venezuela)
Amazonian transformations of shamanism: talking about action among the Arabela (Peru) and education in residential schools among the E’ñepá (Venezuela)
In this article, we show how the category of shamanism may be useful in the analysis of social practices of the indigenous peoples of the Amazon. We demonstrate that an expanded understanding of shamanism, as present in the contemporary Amerindian anthropology, allows for a better understanding of cultural phenomena that have hitherto been interpreted in terms of interethnic relations or educational research. We focus on two phenomena seemingly distant from ontology and religion. The first involves the constitution of social relations in a contempo[1]rary indigenous multi-ethnic society (Arabela, Peru), the second is related to the education of children and adolescents in residential Indian schools (E’ñepá, Venezuela). We will show that in both areas one may find shamanic understandings of corporeality and patterns of relations with Others, with controlled bodily transformation playing a key role.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00