Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji uczenia się międzykulturowego z wykorzystaniem gry jako narzędzia edukacyjnego. Powstawanie wielokulturowych klas i formowanie kulturowo zróżnicowanych społeczności szkolnych staje się zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Tym samym rośnie również potrzeba tworzenia użytecznych narzędzi edukacyjnych stanowiących dla nauczycieli pomoc w pracy z uczniami z doświadczeniem migracji oraz klasami różnorodnymi kulturowo. Gra planszowa stanowi atrakcyjne i skuteczne narzędzie do uczenia o różnicach kulturowych, rozwijania świadomości kulturowej i empatii wobec osób odmiennych kulturowo. Pierwsza część artykułu poświęcona jest teoretycznej analizie założeń edukacji międzykulturowej oraz jej celów i wyzwań w kontekście obecnej sytuacji polskiej szkoły oraz refleksji nad użytecznością gier w procesie uczenia się oraz nabywania kompetencji międzykulturowych. Druga część artykułu to propozycja wykorzystania gry planszowej Culture Crossover do zajęć edukacji międzykulturowej. Artykuł zwieńczony jest wnioskami i rekomendacjami skonstruowanymi na podstawie wcześniejszych doświadczeń z wykorzystaniem prezentowanego narzędzia edukacyjnego. Gra planszowa Culture Crossover spełnia swoje funkcje nie tylko w zakresie uczenia się międzykulturowego, ale również jako narzędzie wspierające procesy integracyjne i poprawiające komunikację w grupie.
The aim of this article is to present the concept of intercultural learning using games as an educational tool. The emergence of multicultural classrooms and the formation of culturally diverse school communities is becoming an increasingly common phenomenon. Thus, there is also a growing need to develop useful educational tools to assist teachers in working with students with migration background and culturally diverse classrooms. The board game is an attractive and effective tool for teaching about cultural differences, developing cultural awareness and empathy towards culturally diverse people. The first part of the article is devoted to a theoretical analysis of the assumptions of intercultural education and its aims and challenges in the context of the current situation of Polish schools and to reflection on the usefulness of games in the process of learning and acquiring intercultural competences. The second part of the article is a proposal to use the Culture Crossover board game for intercultural education classes. The article concludes with conclusions and recommendations constructed on the basis of previous experiences with the use of the presented educational tool. The Culture Crossover board game fulfils its functions not only in terms of intercultural learning, but also as a tool to support integration processes and improve group communication.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00