The scope of the obligation to introduce remuneration regulations after the amendment to the Labor Code of the year 2016 Zakres obowiązku ustalenia regulaminu wynagradzania po nowelizacji kodeksu pracy z 2016 r.
The article deals with the amendment of the Labour Code of the year 2016 concerning
the scope of the obligation to introduce remuneration regulations. An employer
with fewer than 50 employees has been released from the obligation to issue remuneration
regulations except when he employs at least 20 employees not covered by a collective labour
agreement and the enterprise trade union requests the introduction of regulations. Article
772 of the Labour Code does not relate to specific issues concerning the trade union’s request
for remuneration regulations, which may give rise to questions of interpretation. It
may affect the practice of issuing remuneration regulations. One may also wonder whether
the direction of the above changes is correct – the changes restrict the role of remuneration
regulations in determining the conditions of remuneration whereas the interpretation of
Art. 771 and 772 of the Labour Code and Art. 20 of the Constitution leads to the conclusion
that the conditions of remuneration should be determined in the autonomous labour law
created through dialogue between social partners.
Dotychczas obowiązek ustalenia regulaminu wynagradzania spoczywał na
pracodawcy zatrudniającym co najmniej 20 pracowników nieobjętych układem zbiorowym
pracy. Nowelizacja kodeksu pracy z 2016 r. ograniczyła zakres tego obowiązku do pracodawcy
zatrudniającego co najmniej 50 pracowników nieobjętych układem lub od 20 do 49
takich pracowników, jeżeli działa u niego zakładowa organizacja związkowa i występuje
z wnioskiem o wydanie regulaminu. Przepisy kodeksu pracy nie regulują kwestii szczegółowych
dotyczących wskazanego wniosku, co może powodować wątpliwości interpretacyjne,
a te z kolei mogą wpływać negatywnie na praktykę ustalania regulaminu. Oceniając kierunek
przeprowadzonych zmian, należy zauważyć, że pomniejszają one znaczenie regulaminu
wynagradzania, podczas gdy analiza przepisów art. 771 i 772 k.p. oraz art. 20 Konstytucji
skłania do twierdzenia, iż warunki płacy powinny być ustalane w autonomicznym prawie
pracy, najlepiej tworzonym w drodze dialogu partnerów społecznych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00