Szanse i zagrożenia rozwoju kapitału ludzkiego w dziedzinie edukacji na obszarach wiejskich w Polsce w wieloletnich ramach finansowych 2014–2020 Opportunities and threats for development of human capital in the field of education in rural areas in Poland under the multiannual financial framework 2014–2020
Inwestycje w kapitał ludzki to kluczowa determinanta
rozwoju społeczno-gospodarczego w XXI wieku. Na
obszarach wiejskich wymagają one dobrze zaplanowanych
interwencji w dziedzinie edukacji. Niezbędne fundusze na ten
cel będzie można pozyskiwać w wieloletnich ramach finansowych
UE 2014–2020. W Polsce interwencje tego typu są
zaplanowane przede wszystkim w Programie Operacyjnym
Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) oraz Regionalnych Programach
Operacyjnych (RPO). Warto zatem podjąć się wstępnej
oceny szans i zagrożeń związanych z rozwojem kapitału
ludzkiego na obszarach wiejskich w Polsce w dziedzinie edukacji
w latach 2014–2020. Celem artykułu jest zatem próba
dokonania tej oceny z uwzględnieniem trzech aspektów: zakresu
przedmiotowego wsparcia unijnego, procedury pozyskiwania
wsparcia finansowego, nakładów i instrumentów finansowych
zaplanowanych do realizacji. W artykule poddano
weryfikacji następującą hipotezę: na podstawie założeń programowych
POWER i RPO 2014–2020 w części dotyczącej
edukacji można stwierdzić, że potencjalne szanse rozwoju
kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich wynikają głównie
z szerokiego zakresu przedmiotowego tego wsparcia, natomiast
główne zagrożenia – z bardzo ograniczonej skali preferencyjności
w procedurze pozyskania wsparcia finansowego
oraz zastosowania bezzwrotnych instrumentów finansowych
(dotacji). Przy opracowaniu artykułu korzystano z rozporządzeń
wykonawczych Komisji Europejskiej oraz krajowych
źródeł legislacyjnych, a także literatury przedmiotu dotyczącej
rozwoju kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich i absorpcji
środków unijnych na projekty społeczne.
Investment in human capital is a key determinant of socio-economic development in the twenty-first century. These
investments in rural areas require well-planned interventions in the field of education. The necessary funds for this purpose will
be available under the multiannual financial framework EU 2014–2020. Interventions in this area in Poland are planned mainly
under the Operational Programme Knowledge Education Development POWER) and the Regional Operational Programmes
(RPO). It should therefore be valuable to preliminarily assess the opportunities and threats connected with the development of
human capital in rural areas in Poland in the field of education in 2014–2020. The aim of this article is, thus, an attempt to make
such an assessment, taking into account the following aspects: scope of the EU support; procedures for obtaining financial support;
available funds and financial instruments. The article verifi es the following hypothesis: based on program POWER establishments
and RPO 2014–2020 in the section on education potential chances of the HRD in rural areas mainly result from wide
range scope of this suport; while the main threats stem from a very limited scale of prioritization in the procedure of obtaining
financial support and the use of non-repayable financial instruments (grants). The article draws upon the analysis of regulations
of the European Commission and national legislative sources, as well as literature on development of human capital in rural
areas and the absorption of EU funds for social projects.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00