Psychophysical preparation of the pregnant women for childbirth in a prenatal care Psychofiyczne przygotowanie kobiety w ciąży do porodu w opiece prenatalnej
Objective: We found out the opinions and attitudes of
the pregnant women to the quality level of courses of
a psychophysical preparation. We also found out how many
medical professions led the courses and which professions
were being preferred by the women.
subjects and Methods: Our research was based on
a random sample of respondents. The study included 277
respondents. They were divided in to two groups – puerperas
and midwives. For each group of respondents was used
method of questionnaires. The results were being processed
through a statistic program SPSS, version 14.0 on the base
of mathematic – statistic methods (arithmetic average
calculation, result of Chi-square test, Crombach coeffient
Alfa).
results: We found out, that the biggest attention was being
paid in the courses to breast feeding, childbirth mechanism
and particular childbirth phases. Psychoprophylactic
preparation courses play an important role in preparation
of pregnant women to the childbirth in physical, psychic and
a social sphere. Opinions about course leading were diffrent
in each group of respondents – puerperas prefer a physician
and midwife in leading the course.
conclusion: We recommend to synchronize the knowledge
in the education content not only from a medical aspect but
also from a psychological and social aspect. In the aspect
of law we also recommend to solve providing services in
the psychoprophylactic preparation courses to be lead
obligatory for every pregnant woman by the midwives with a certifiate. We suggest to regularize by-law to be courses of
psychophysical preparation paid by an insurance company.
Celem badania było poznanie opinii i postaw kobiet
w ciąży do poziomu jakości kursów przygotowania psychofiycznego. Okazało się też, jak wiele zawodów medycznych
prowadziło tego typu kursy i przedstawiciele których zawodów byli preferowani przez kobiety.
tematy i metody: Badania przeprowadzono na podstawie
losowo wybranych respondentów. Badaniem objęto 277 respondentów. Zostali oni podzieleni na dwie grupy – położnice
i położne. Dla każdej z grup badanych zastosowano metodę
kwestionariuszy. Wyniki były przetwarzane za pomocą
programu statystycznego SPSS, wersja 14.0 na podstawie
metod matematyczno-statystycznych (obliczenia średniej
arytmetycznej, wynik testu zgodności chi-kwadrat, współ-
czynnik alfa Cronbacha).
Wyniki: Okazało się, że największą uwagę poświęca się
w kursach karmieniu piersią, mechanizmowi porodu i poszczególnym fazom porodu. Kursy psychoprofiaktycznego
przygotowania do porodu odgrywają ważną rolę w przygotowaniu kobiet w ciąży do porodu w sferze fiycznej,
psychicznej i społecznej. Opinie na temat prowadzenia kursu
były różne w każdej grupie respondentów – położnice wolą,
gdy zajęcia są prowadzone przez lekarza i położną.
Wnioski: Zalecamy, aby zsynchronizować wiedzę w treści
kształcenia, nie tylko z medycznego aspektu, ale również
w aspekcie psychologicznym i społecznym. W aspekcie prawnym polecamy również wprowadzenie obowiązkowych dla
każdej kobiety w ciąży usług w zakresie psychoprofiaktycznych kursów przygotowujących do porodu, prowadzonych przez położne z certyfiatem. Proponujemy prawne uregulowanie kursów przygotowania psychofiycznego opłacanych
przez fimy ubezpieczeniowe.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00