Wskazania wychowawcze dla polskich rodzin na Śląsku katolickiego czasopisma „Monika” w drugiej połowie XIX wieku Educational Guidelines for Polish Families in Silesia of Catholic Journal “Monica” in the Second Half of the Nineteenth Century
Szczególną rolę w rozwijaniu zainteresowania sprawami narodowymi i problemami
życia społecznego odegrały wśród diaspory polskiej na Górnym Śląsku w drugiej połowie
XIX wieku czasopisma wydawane w języku polskim, które były tematycznie
sprofilowane i przekazywały odbiorcom, z jednej strony, wyspecjalizowaną wiedzę,
z drugiej – podpowiadały, jak i w jaki sposób mogą oni rozwiązywać codzienne problemy.
Do takich pism należał tygodnik „Monika”, który przez cały okres ukazywania
się był wyłącznie poświęcony chrześcijańskiemu wychowaniu dzieci. Udzielając
w każdym numerze szczegółowych rad pedagogicznych, rozwijano u rodziców, szczególnie
matek, przekonanie o związku między wyznawaną przez nich wiarą katolicką
i wynikającymi z niej obowiązkami wychowawczymi. Na łamach czasopisma przekonywano,
że najważniejszą powinnością rodziców wobec dzieci jest dbałość o takie
ukształtowanie relacji między poszczególnymi członkami rodziny, aby składały się one
na wzorowe ognisko domowe, w którym dzieci nie tylko doświadczają danej od Boga
prawdziwej miłości, ale otrzymują także, wynikające z Dekalogu, przykłady zachowań
religijnych i moralnych oraz postępowania w stosunkach z innymi osobami. Przyjmując
taką perspektywę pojmowania rodziny, jako środowiska wychowawczego, ukazywano
cechy matki w roli pierwszej i najważniejszej wychowawczyni, podpowiadano, jakie
powinna stosować metody i środki oddziaływania, opisywano typowe błędy wychowawcze,
aby przestrzec ją przed ich popełnianiem.
A special role in the development of national interest issues and the problems of social
life among the Polish diaspora of Upper Silesia in the second half of the nineteenth
century was played by the journals, published in Polish, which were thematically profiled
and, on the one hand, passed specialized knowledge to the readers and, on the
other, advised how and in what way they could solve everyday problems. Included
among these periodicals was a weekly magazine “Monika”, which throughout the
whole period of its publication was solely dedicated to the Christian education of children.
Specialized pedagogical guidelines provided in each issue, which were called “ten
household commandments needed to educate children”, developed in parents, especially
mothers, beliefs about the relationship between their religious Catholic faith and
the ensuing educational responsibilities. The journal argued that the most important parental
duty to their children was the care of relationships between the family members
and that they would create exemplary homes, where children not only experienced the
true love of God, but also received, under the Decalogue, examples of religious and
moral behaviour as well as the code of conduct necessary in relations with others. By
adopting such a perspective of understanding the family as the educational environment,
maternal qualities were portrayed in the role of the first and most important educator,
suggesting what methods and means of interaction she should apply and describing
the typical educational mistakes and how to avoid them.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00