Być nastoletnim ojcem w łódzkiej enklawie biedy. Rodzicielstwo młodych mężczyzn o niskim statusie społeczno-ekonomicznym w świetle koncepcji „nowego ojcostwa”
Być nastoletnim ojcem w łódzkiej enklawie biedy. Rodzicielstwo młodych mężczyzn o niskim statusie społeczno-ekonomicznym w świetle koncepcji „nowego ojcostwa” Being a Teenage Father in an Enclave of Poverty in Łódź. The Parenthood of Young Men of Low Socio-Economic Status in the Light of the Ideas of “New Fatherhood”
Współcześnie mamy do czynienia ze zjawiskiem „intensywnego”, „profesjonalizującego”
się rodzicielstwa. Fenomen bardzo (jeśli nie nadmiernie) świadomego, traktującego
wychowanie dziecka jako „projekt”, wspieranego za pomocą fachowych porad,
książek i specjalistów macierzyństwa i ojcostwa wydaje się dotyczyć przede wszystkim
rodziców z klasy średniej. Jak obecnie wygląda rodzicielstwo i wychowywanie dzieci
wśród najmniej uprzywilejowanych członków naszego społeczeństwa? Na to pytanie
postaram się (choć fragmentarycznie) odpowiedzieć, odwołując się do doświadczeń
młodych ojców, których pierwsze dzieci urodziły się, kiedy oni sami byli jeszcze nastolatkami.
W anglosaskiej literaturze przedmiotu nastoletni rodzice stanowią grupę
„paradygmatycznych wykluczonych”, na których funkcjonowanie wpływa często duża
liczba skumulowanych niekorzystnych czynników/okoliczności, takich jak wychowanie
w rodzinie z wieloma problemami lub placówce opiekuńczo-wychowawczej, wczesne
zakończenie kariery szkolnej, brak lub niskie kwalifikacje zawodowe, problemy ze
zdrowiem, zamieszkiwanie w przeludnionych i substandardowych lokalach usytuowanych
w obszarach dużej koncentracji osób biednych (enklawy, getta biedy). Artykuł
opiera się na badaniach o charakterze jakościowym, zrealizowanych w ramach projektu
WZLOT („Wzmocnić Szanse i Osłabić Transmisję Biedy wśród Mieszkańców Miast Województwa Łódzkiego”, PO KL, 2008–2010, koordynator prof. Wielisława Warzywoda-
Kruszyńska) w module badawczym zatytułowanym „Wczesne rodzicielstwo jako
zagrożenie biedą i wykluczeniem społecznym”.
Nowadays we witness the emergence of so-called ‘intense’, ‘professionalized’ parenting.
However, the phenomenon of a very (if not overly) conscious treating of the
process of child upbringing as a ‘project’, supported by numerous professional advices,
handbooks and specialists, parenting mostly applies to middle- and upper-class parents.
And what is parenting and the bringing-up of children among the least privileged members
of our society like? In the article, I will attempt to answer (at least in part) this
question referring to the experiences of young fathers whose first children were born
when they were still teenagers. In Anglo-Saxon literature of the subject ‘teenage parenthood’
is almost a synonym for ‘social exclusion’ as it usually implies accumulation
of numerous adverse factors/circumstances such as being brought-up in a multiproblem
family and/or in a foster care, early school drop-out, lack of or low professional
qualifications, health problems, substandard and overcrowded housing, located in
an area of concentrated poverty. The article is based on qualitative research carried out
within the framework of WZLOT Project (project’s full name: ‘Strengthening Opportunities
and Weakening the Intergenerational Transmission of Poverty among the Inhabitants
of the Lodz Region’, financed by European Social Fund within Human Capital
Operational Programme, 2008–2010, coordinated by prof. Wielisława Warzywoda-
Kruszyńska) within a research module titled ‘Early parenthood as a threat of poverty
and social exclusion’.
Keywords: teenage parenthood,
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00