Miejskie przestrzenie we władaniu prywatnym (hybrydowe przestrzenie publiczne) i ich funkcje w mieście Privately owned public spaces (hybrid public spaces) and their function within the city
Celem artykułu jest ukazanie specyfiki hybrydowych przestrzeni miejskich. Zwiększenie się liczby
takich obszarów ma bezpośredni związek ze stopniowym wzrostem dominacji modelu relacji
społecznych opartych na konsumpcji [Bauman 2006; Ritzer 2001]. W wyniku tych zmian przestrzeń
miejska, w tym otwarte przestrzenie piesze, zmieniają się w towar wykorzystywany do pomnażania
i gromadzenia kapitału. Zmiana ta prowadzi do powstawania nowego typu przestrzeni
miejskich, stanowiących konglomerat elementów charakterystycznych dla przestrzeni prywatnych
i publicznych. To właśnie takie obszary wielu autorów nazywa hybrydowymi [Kohn 2004;
Nissen 2008]. W dalszym ciągu mogą być one wykorzystywane jako miejsca rozrywki i socjalizacji,
jednak komodyfikacja mocno zmienia ich funkcje w porównaniu z tradycyjnie rozumianą
przestrzenią publiczną. Efektem jest tworzenie obszarów miasta zdominowanych wyłącznie przez
rozrywkę, których użytkownicy są segregowani, a scenariusz podejmowanych na nich działań jest
z góry określony. Co więcej, dochodzi tam do ograniczenia aktywności obywatelskich [Harvey
2012; Kohn 2004; Lofland 2007; Low, Smith 2006; Mitchell 2003; Sorkin, 1992]. Skomodyfikowana
przestrzeń nie wspiera bowiem głębszych funkcji społecznych, takich jak: niesymulowane
spotkania z „innymi” i „obcymi”, publiczne zgromadzenia i pikiety czy obywatelskie protesty.
Utowarowieniu towarzyszy też homogenizacja przestrzeni śródmiejskich, zarówno w warstwie
wizualnej, jak i funkcjonalnej. Wspomniane ograniczenia oraz redukcja fizycznego dostępu do
hybrydowych obszarów miejskich mogą stać się źródłem poważnych konfliktów społecznych.
By lepiej zidentyfikować powyższe zagadnienia, w prezentowanym tekście dokładniej omówiono
przykład Centrum Handlowego „Manufaktura” w Ł odzi. Centralne miejsce tego złożonego
kompleksu zajmuje plac, który (według niektórych źródeł) jest największym prywatnym placem
miejskim w E uropie. Analiza hybrydowej natury tej przestrzeni jasno pokazuje również brak
skutecznej metodologii pozwalającej na systemowy opis i porównywanie przestrzeni miejskich
w warstwie ich społecznej użyteczności. Autorzy starają się wypełnić istniejącą lukę, proponując
podejście mieszane.
The purpose of this paper is to allow for a better understanding of the specificity of hybrid spaces
present in cities. The number of these particular city spaces is increasing, as the model of social
relationships based on consumption becomes dominant [Bauman 2006; Ritzer 2001]. As a result
of these changes, urban spaces, including pedestrian open spaces, are becoming a commodity used
for the accumulation and reproduction of capital. The pressure of private capital quickly leads to
the creation of a new type of city space that is an amalgamation of features found in private and
public spaces. Several authors have labelled them hybrid spaces [Kohn 2004; Nissen 2008]. These
areas can still be used for socializing, but commodification has strongly changed their function,
compared to the traditionally understood idea of a public space. The commodification process
usually leads to the homogenization of city spaces, both functionally and visually. The result is
the formation of areas of the city dominated by entertainment, in which users are segregated, and
the scenario of their possible actions is predetermined. What is more, there is also a limitation of
any civic activities [Harvey 2012; Kohn 2004; Lofland 2007; Low, Smith 2006; Mitchell 2003;
Sorkin, 1992]. The commodified space does not support deeper social functions: from unbalanced,
natural encounters with “others” and “strangers”, through public gatherings, to the expression of
civic protests. These processes usually also lead to the homogenization of inner-city spaces, both
in the visual and functional layers. These limitations and the reduction of physical access to hybrid
urban areas can become a source of serious social conflicts.
To better describe the issues outlined above, the privatized pedestrian space of the “Manufaktura”
shopping center in Lodz (Central Poland) is analysed. This retail complex consists of
several buildings, which are located around a privately-owned square, which (according to some
sources) is the largest private city plaza in Europe. The discussion about the functions of this area
as a hybrid space leads to the conclusion that a methodology of systematic description, which also
allows for comparisons between such spaces (at the functional layer), is lacking. Therefore, the
authors outline a mixed-methods approach which fills the existing gap.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00