Transformation of university education. From the principle of reason to the principle of the market Transformacja kształcenia uniwersyteckiego. Od zasady rozumu do zasady rynku
Some ideological trends in higher education global discourse, and practical changes in higher education
institutions that occur in countries participating in Bologna process, are leading to decreasing
the quality of teaching and learning in many fields of university studies. In this paper an attempt
is made to characterize the quality of higher education as a subjective or inter-subjective construct
referring to the effectiveness and usefulness of the educational process. Also, some aspects of the
marketisation of universities (in particular some of its underlying reasons and consequences) are
discussed in the last part of the paper.
Niektóre tendencje ideologiczne w globalnym dyskursie edukacyjnym oraz faktyczne zmiany
w szkolnictwie wyższym dokonujące się w krajach uczestniczących w procesie bolońskim prowadzą
w szczególności do obniżania się jakości nauczania i uczenia się na licznych kierunkach studiów
uniwersyteckich. W artykule podjęto próbę scharakteryzowania jakości kształcenia na poziomie
wyższym jako zsubiektywizowanego konstruktu odnoszącego się do skuteczności i użyteczności
procesu kształcenia. W ostatniej części artykułu omówione zostały niektóre aspekty urynkowienia
uniwersytetów (w tym niektóre jego przyczyny i konsekwencje).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00