Na Trasie Katowickiej w Poznaniu od 2015 roku trwa wielki remont. Żelbetowe,
40-letnie, drogowe obiekty mostowe w ciągu ul. Bolesława Krzywoustego w Poznaniu
zostały rozebrane i na ich miejscu budowane są nowe z pomostem o konstrukcji zespolonej
stalowo-betonowej z łącznikami sworzniowymi. Wybór tej technologii jest obecnie
częstym rozwiązaniem z uwagi na dużą trwałość i efektywność w całym cyklu życia
obiektów. Poprawiono parametry techniczne, zastosowano nowoczesne technologie wyposażenia
mostów oraz wysokiej jakości materiały. Obiekty są szersze, wygodniejsze (chodnik,
ścieżka rowerowa), założone będą ekrany akustyczne na estakadzie od strony os. Oświecenia. Na nowo wybudowanej estakadzie nad doliną Obrzycy (Estakadzie Katowickiej)
i wiadukcie nad ulicami Chartowo i Żegrze (dawniej Jedności Słowiańskiej) racjonalnie
wykorzystane zostały fundamenty palowe poprzednich mostów. Podpory pośrednie są
efektownie ukształtowane i stanowią oryginalną dominantę dla nowych obiektów. Estakada
południowa jest jeszcze w trakcie budowy (maj 2017 r.), natomiast estakada północna
już została oddana do eksploatacji (16 lipca 2016 r.). Zakończenie robót budowlanych
przewiduje się na 20 listopada 2017 r., natomiast zakończenie przedmiotu umowy
ma nastąpić 20 lutego 2018 roku. Celem artykułu jest przedstawienie nowo budowanych obiektów i porównanie ich
z poprzednikami w trosce o wyższe walory eksploatacyjne obiektów, ich trwałość, estetykę
jak również zdobywanie doświadczeń związanych z organizacją i technologią robót
budowlanych oraz logistyką ruchu drogowego w czasie remontu i na przyszłość.
The inter-regional road DW433, which within Poznań is commonly called Trasa
Katowicka (Katowice Track) has been within Poznań under thorough reconstruction
since 2015. First, the 40-year-old reinforced road bridge structures along the Bolesław
Krzywousty Street in Poznań were demolished. In their place, new road bridges are
being built. These are composite structures of steel and concrete with shear headed studs.
This structural technology is nowadays very often used due to its high durability and
effectiveness as assessed in terms of Whole Life Costing (WLC) and Life Cycle Assessment
(LCA) measurements. These new structural objects are made with the use of
modern technology; they possess better technical parameters and satisfy higher standards
regarding both the bridge equipment and the materials used. The bridge objects are wider
and more comfortable (with a sidewalk and a bicycle path) and are equipped with noise
barriers from the side of the housing estate of Osiedle Oświecenia. In the rebuilt flyover
over the river valley of Obrzyca (Estakada Katowicka) and the viaduct over the streets
Chartowo and Żegrze (formerly Jedności Słowiańskiej), the pile foundations of the previous
bridges were used. The intermediate foundations are effectively shaped and make
an original feature of these new objects. The south-part of the Trasa Katowicka is still
under construction (as of May 2017), while the north-part of it was already completed
and put into service on 16 June 2016. The construction works are to be finished by 20
November 2017, whereas the construction project as a whole should be completed by 20
February 2018.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00