Cel: Celem artykułu jest analiza statystyczna wypadków statków morskich, na których wystąpiły pożary. Znajomość przyczyn
ich powstawania pozwoli je w przyszłości eliminować bądź minimalizować przez formułowanie odpowiednich przepisów,
regulujących transport morski tak, aby podnieść poziom jego bezpieczeństwa.
Wprowadzenie: Międzynarodowa Organizacja Morska, jako możliwe przyczyny wypadków morskich, które występują
na statkach, wymienia: kolizję, wejście na mieliznę, kontakt/otarcie, pożar lub wybuch, uszkodzenie kadłuba lub drzwi
wodoszczelnych, uszkodzenie urządzeń mechanicznych statku, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, niebezpieczne
przechylenie lub wywrócenie statku, zgubienie pozycji oraz wypadek ze sprzętem ratowniczym. Wśród przytoczonych
przyczyn wypadków na morzu, obok wejścia na mieliznę i zderzeń, pożary są tymi najczęstszymi. Przyczyną co czwartego
wypadku na morzu jest wejście na mieliznę, a blisko co trzeci jest wywołany zderzeniem z inną jednostką pływającą lub
trwałym elementem infrastruktury, natomiast w co siódmym wypadku dochodzi do pożaru. W artykule poddano szczegółowej
statystycznej analizie pożary, jako przyczyny wypadków na morzu.
Metodologia: W celu przeprowadzenia analizy zaczerpnięto dane z raportów z ponad 400 wypadków morskich, do których
doszło w latach 2004–2007, ogólnodostępnych w serwisie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (Global Integrated Shipping
Information System; http://gisis.imo.org/). Szczególną uwagę poświęcono ustaleniu, jak pożary na statkach mogą spowodować
inne zdarzenia, które ostatecznie doprowadzają do wypadku na morzu, a także jak inne przyczyny mogą doprowadzić
do pożaru statku. W przeprowadzonych badaniach analizie poddano także typ i wiek statków oraz rodzaj akwenów, na
których wystąpiły pożary na statkach.
Wnioski: W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, że pożary na statkach częściej są pierwotnymi przyczynami wypadków
morskich niż wtórnymi. Szczegółowa analiza pozwoliła także ustalić, że najczęściej do pożarów dochodziło na
statkach pasażersko-towarowych, które przebywały na tak zwanym otwartym morzu. Były to statki, które w chwili wypadku
miały 2528 lat. Skutkiem co 7 pożaru były ofiary śmiertelne, natomiast co 20 prowadził do skażenia ekosystemu morskiego
w wyniku wycieku paliwa, bądź utraty przewożonego ładunku. Ponadto stwierdzono, że najczęstszą konsekwencją pożarów
było uszkodzenie statku, które nie pozwalało na kontynuację rejsu.
Aim: The purpose of this article is to provide a statistical analysis of sea accidents involving fires. An understanding of causes,
which contribute to such accidents, will help to eliminate or minimize such incidents in the future. This may be achieved by
the design of proper regulations applicable to sea transport so as to improve the level of safety at sea.
Introduction: The International Maritime Organization (IMO) mentions some incidents, which cause accidents at sea. These
include: collision, stranding or grounding, grazing contact, fire or explosion, hull failure or failure of watertight doors and
ports, machinery damage, damage to a ship or its equipment, capsizing or listing, loss of position and accidents with lifesaving
appliances. Among the listed causes of accidents at sea, in parallel with grounding, collision and grazing contact, an
outbreak of fire is the most frequent cause. Every fourth accident is caused by grounding, and nearly every third incident is
attributable to a collision with a floating vessel or permanent element of an infrastructure. Whereas every seventh incident
leads to a fire. This article provides a detailed statistical analysis of fires, as a cause of accidents at sea.
Methodology: A data analysis was performed on some 400 sea accidents, which occurred during the period 2004–2007.
Details were obtained from the Global Integrated Shipping Information System (GISIS) of IMO (http://gisis.imo.org/). Special
attention was focussed on findings, which revealed that a fire, a primary event, can cause a secondary incident, such as
a collision at sea. It was also found that other incidents can lead to a ship fire. The analysis also entailed an examination of
type and age of ship as well as the location at sea where the accident occurred.
Conclusions: A detailed analysis reveals that ship fires are the primary causes of sea accidents rather than secondary incidents.
Further analysis revealed that fires occurred most frequently on passenger/car ferries in the open sea. These were
vessels, which, at the time of accident were 25-28 years old. Effectively, every seventh fire outbreak culminated in the loss
of life and every twentieth fire incident resulted in the pollution of sea caused by leakage of fuel or discharge of transported
cargo. Above all, it was established that the most frequent outcome from a fire was damage to the vessel and inability to
proceed with the journey.