Stabilization of vibro-thermal processes during post-production testing of rolling bearings Stabilizacja procesów wibro-termalnych podczas testowania poprodukcyjnego łożysk tocznych
In the process of post-production testing of rolling bearings, quality classification and/or qualification of finished products as good and defective is performed. In view of mass production, bearing testing should be carried out within a short period of time. Vibroacoustic (VA) processes are widely used for post-production testing. Parameterization of bearing vibrations is largely determined by stabilization of lubrication conditions and VA processes, which to some extent depend on temperature. The article presents the results of temperature measurements carried out during the testing of a set of new tapered roller bearings. On their basis, an attempt was made to estimate the value of rms values of bearing vibration accelerations. This is based on the known relationships between the temperature and viscosity of the oil as well as the relationship between viscosity and acceleration of the bearing vibrations. The estimated acceleration values were verified experimentally. The time after which the temperature of a bearing is stabilized was also determined. The paper also shows the influence of a lubricant on these processes, mainly its kinematic viscosity.
W procesie testowania poprodukcyjnego łożysk tocznych dokonywana jest klasyfikacja jakościowa i/lub kwalifikacja gotowych wyrobów jako dobre i wadliwe. W związku z masową produkcją, testowanie łożysk powinno się zawierać w krótkim przedziale czasu. Do testowania poprodukcyjnego powszechnie stosowane są procesy wibroakustyczne (WA). Parametryzacja drgań łożysk determinowana jest w dużej mierze przez stabilizację warunków smarowania a także procesów WA, które w pewnym stopniu zależne są od temperatury. W artykule przedstawiono wyniki pomiarów temperatury przeprowadzone podczas testowania zestawu nowych stożkowych łożysk tocznych. Na ich podstawie podjęto próbę oszacowania wartości skutecznych przyspieszeń drgań łożysk. Oparto się przy tym na znanych zależnościach pomiędzy temperaturą a lepkością oleju jak i zależnością pomiędzy lepkością a przyspieszeniami drgań łożysk. Oszacowane wartości przyspieszeń zostały zweryfikowane eksperymentalnie. Określono również czas, po którym następuje stabilizacja temperatury łożyska. Pokazano też, jaki wpływ na te procesy ma środek smarny głównie zaś jego lepkość kinematyczna.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00