Tytuł pozycji:
Systemy zarządzania jakością w polskiej opiece zdrowotnej
- Tytuł:
-
Systemy zarządzania jakością w polskiej opiece zdrowotnej
Quality Management Systems in Polish Health Care
- Autorzy:
-
Mądrala, Maciej
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/32341595.pdf
- Data publikacji:
-
2004
- Wydawca:
-
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania
- Źródło:
-
Problemy Zarządzania; 2004, 2, 4 (6); 202-214
1644-9584
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wraz z reformą opieki zdrowotnej w Polsce i usprawnieniem systemu jej finansowania dojdzie do sytuacji, w której starania o pacjenta i najwyższą jakość świadczonych usług przybiorą w pełni marketingowy charakter. Uznaje się, że filozofia TQM (ang. Total Quality Management - zarządzanie przez jakość), oparta na analizie potrzeb i oczekiwań klientów oraz ciągłym podwyższaniu jakości oferowanych usług, jest rozwiązaniem najskuteczniejszym spośród wielu inicjatyw mających na celu zapewnienie bądź podwyższanie jakości opieki zdrowotnej. Aby zidentyfikować, scharakteryzować i ocenić stopień wdrożenia funkcjonujących systemów zarządzania jakością oraz określić trudności i motywatory związane ze stosowaniem określonych systemów, przeprowadzono badania ankietowe wśród 57 dobranych celowo, obiektywnie najlepszych jakościowo, polskich szpitali. Uzyskane wyniki świadczą o niezadowalającym poziomie zarządzania jakością w polskiej opiece zdrowotnej. Szpitale nie wykorzystują jeszcze systemów opartych na filozofii TQM.
Together with the reform of the Polish health-care system and rationalising of financing process, the efforts of gaining patients and providing best quality would get highest importance. The Total Quality Management philosophy that analyses the patients' needs and implements continuous quality improvement activities is recognised as the most efficient among many quality assurance and improvement initiatives. In order to identify, describe and measure the developmental stage of quality systems across Polish health care, a survey has been performed. Also the problems and motivators of quality management in Poland were identified. Fifty seven purposely selected hospitals took part in the study and filled up a postal questionnaire. They have been chosen as the hospitals with the objectively best quality. The results show that the level of quality management in Polish health care is disappointing. The hospitals do not use TQM philosophy yet.