Ochrona odbiorców wrażliwych energii elektrycznej i paliw gazowych – uwarunkowania prawne Protection of vulnerable customers of electricity and gaseous fuels – legal conditions
W świetle danych statystycznych od 50–125 mln odbiorców energii elektrycznej
w Europie dotknięte jest ubóstwem energetycznym. Problem ten został dostrzeżony na poziomie
Unii Europejskiej, co znalazło swoje odzwierciedlenie w postanowieniach m.in. dyrektywy
2009/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnotowych
zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 2003/54/WE. Ze
względu na charakter przytoczonego aktu prawnego pañstwom członkowskim pozostawiono
swobodę w doborze środków służących realizacji celu określonego w dyrektywie. Toteż mechanizmy
wsparcia odbiorców wrażliwych mogą przejawiać się np. w: zakazie wstrzymywania
dostaw energii elektrycznej osobom, które uzyskały specjalny certyfikat (Słowenia), obowiązku
poinformowania odpowiednich służb socjalnych przed wstrzymaniem dostaw energii (Holandia,
Belgia, Szwecja), zakazie wstrzymywania dostaw odbiorcom przewlekle chorym korzystającym
z aparatury medycznej (Irlandia) czy zakazie wstrzymywania dostaw energii w okresie jesienno-zimowym (Finlandia). Polski ustawodawca zdecydował się oprzeć krajowy program ochrony odbiorców wrażliwych na
systemie zabezpieczenia społecznego (tzw. zryczałtowany dodatek energetyczny) uzupełnionym
o środki służące obniżeniu płatności rachunków za energię (obowiązek instalacji przedpłatowych
układów pomiarowo-rozliczeniowych). Celem opracowania jest próba oceny obowiązujących rozwiązań prawnych w zakresie ochrony
odbiorcy wrażliwego na tle prawa Unii Europejskiej i Polski. Problematyka ta jest szczególnie
aktualna w kontekście niedawno wprowadzonych zmian legislacyjnych, które przedmiotową
kategorię odbiorcy implementowały do ustawodawstwa polskiego. Wobec powyższego artykuł
pozwoliłby na wysunięcie pierwszych wniosków, co do skuteczności i adekwatności zastosowanych
środków prawnych.
Recent statistics indicate that about 50 million electricity customers in Europe are affected by energy
poverty. The problem has been recognized at the EU level, resulting in Directive 2009/72/EC of the
European Parliament and the Council from 13 July 2009 concerning common rules for the internal market
in electricity, and repealing Directive 2003/54/EC.
The nature of the old directive left member states free to choose measures to achieve the objective set
in the directive. The support of vulnerable customers mechanisms was manifested, for example, in the
prohibition of stopping the supply of electric energy to people who received a special certificate
(Slovenia), the obligation to inform the relevant social services before stopping power supplies
(Netherlands, Belgium, Sweden), and the prohibition of stopping supplies to customers chronically ill and
of stopping the energy supply from autumn to winter (Finland). The Polish legislature decided to base the national program of protecting vulnerable customers on the
social security system, supplemented by measures reducing costs of energy bills.
The objective of this paper is to examine existing legal solutions for the protection of vulnerable
customers in the context of the EU and Polish legal systems, with particular attention paid to the latest
Polish legal changes.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00