A review on energy consumption and CO2 emissions in the Polish transport sector Analiza zużycia energii oraz emisji CO2 w polskim sektorze transportowym
Transport has been crucial for the global economic development. It is one of the key drivers
for the improvement in mobility, urbanization and trade. Nowadays, transport is the second-largest
energy consuming sector in the world and one of the major sources of greenhouse gas emissions.
Since the accession of Poland to the EU, the transport sector has become pivotal for the economic
growth of the country. Rail and road network systems have been modernized and the total number
of passenger cars has nearly doubled. Moreover, there has been an increase in road freight and logistic
services, making Poland one of the largest road transport service providers in the EU. On the
other hand, all the aforementioned developments have contributed to an increase in the total final
energy consumption and CO2 emissions of the Polish transport sector. Gasoline, diesel, LPG and
jet fuel consumption has increased sharply over the last decades. CO2 emissions from the transport
sector have gone from approx. 20 million tons of CO2 in 1990 to 46 million tons in 2013. This paper
aims to present an overview of the energy consumption and CO2 emissions of the Polish transport
sector and give a detailed account of the sector development over the last two decades.
Transport w dużej mierze przyczynia się do rozwoju gospodarki światowej. Jest jednym z kluczowych
czynników warunkujących rozwój miast, handlu oraz wzrost mobilności ludności. Obecnie transport jest
również drugim najbardziej energochłonnym sektorem gospodarki w ujęciu ogólnoświatowym oraz jednym
z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej to sektor
transportu znalazł się pośród tych gałęzi gospodarki, które były główną determinantą krajowego wzrostu
ekonomicznego. Nastąpiła modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury drogowej, a całkowita liczba
samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce niemal się podwoiła. Ponadto, rozwój sektora usług
logistycznych oraz transportu drogowego towarów uczynił z Polski największego dostawcę tych usług na
rynku europejskim. Wspomniany rozwój sektora przyczynił się do wzrostu zużycia energii finalnej oraz
wolumenu emisji CO2 pochodzących z transportu. Gwałtownie w ostatnim czasie zwiększyło się zużycie
paliw – benzyn silnikowych, olejów napędowych, LPG oraz paliwa typu jet, co pociągnęło za sobą wzrost
emitowanego do atmosfery przez sektor transportowy dwutlenku węgla z około 20 milionów ton CO2
w 1990 roku do 46 milionów w 2013. Celem poniższej publikacji jest przedstawienie analizy zużycia
energii oraz emisji dwutlenku węgla z polskiego sektora transportowego oraz dokonanie przeglądu jego
rozwoju w przeciągu ostatnich dwóch dekad.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00