Po drugiej wojnie światowej Japonia znalazła się w największym kryzysie ekonomicznym i społecznym w swojej historii. Sytuacja ta była dla japońskiej gospodarki prawdziwym wyzwaniem. Jego podjęcie stało się impulsem rozwoju gospodarczego i przyszłego sukcesu japońskich przedsiębiorstw. Obecnie japońska gospodarka jest jedną z najlepiej rozwiniętych na świecie, a japońskie korporacje światowymi liderami swoich branż. Sukcesy japońskiej gospodarki sprawiły, że już pod koniec ubiegłego wieku nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania stosowanymi tam metodami zarzadzania oraz motywowania pracowników. Zachodni menadżerowie zainspirowani wysoką motywacją i skutecznością japońskich pracowników zaczęli wprowadzać japońskie metody do praktyki zarządzania. Takie koncepcje jak: Just in Time, Lean Management, Total Quality Management czy Kaizen zaczęły być na szeroką skalę wdrażane w zachodnioeuropejskich i amerykańskich przedsiębiorstwach. Niestety zauważono, że mimo wiernego kopiowania japońskich wzorców, nie były osiągane oczekiwane rezultaty. Przyczyną tego stanu rzeczy było pominięcie różnic kulturowych oraz faktu odmiennego postrzegania pracy przez kulturę zachodnią i azjatycką. Japończycy w odmienny sposób postrzegają pracę zawodową oraz mają specyficzną motywację do jej wykonywania. Są nastawieni na osiąganie sukcesów z perspektywy, grupy, organizacji czy całego społeczeństwa. Japońscy kierownicy w większym stopniu zachęcają podwładnych do udziału w podejmowaniu decyzji oraz chętniej przyjmują ich uwagi oraz propozycje. Tymczasem w kulturze zachodniej panuje kult wolności oraz koncentracja na potrzebach jednostki, natomiast praca zawodowa postrzega się przez pryzmat osobistych sukcesów. Z tego powodu systemy zarządzania i motywowania idealnie sprawdzające się w Japonii niekoniecznie muszą być skuteczne w amerykańskich czy europejskich przedsiębiorstwach. Jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie każdego przedsiębiorstwa jest motywacja jego pracowników. Dlatego organizacje poszukują skutecznych i innowacyjnych metod wpływających na ich motywację.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00