Barriers influencing purchase behaviour of green personal care products – integrating innovation resistance theory perspective and stages of change model
Barriers influencing purchase behaviour of green personal care products – integrating innovation resistance theory perspective and stages of change model Bariery wpływające na zachowania zakupowe zielonych produktów pielęgnacji osobistej – integracja perspektywy teorii oporu wobec innowacji i modelu etapów zmian
The study aimed to identify and explain perceived barriers to green consumption at different stages of behaviour change by integrating the Innovation Resistance Theory (IRT) and Stages of Behavioural Change (SOC) model. Through 20 in-depth interviews with consumers transitioning to green consumption at various stages, several barriers were identified. The knowledge barrier played a crucial role in shaping the adaptation process at every stage of change and was recognized as an independent construct within the IRT framework. Moreover, the research revealed that barriers such as tradition, value, usage, and risk exerted a stronger inhibitory effect in the early stages of green con-sumption, while knowledge and image barriers evolved and had a distinct impact as consumers progressed through the stages. The study also highlighted triggers that positively stimulated green consumption. These findings have implications for green marketing and can guide targeted interventions to promote sustainable consumption more effectively.
Celem badania było zidentyfikowanie i wyjaśnienie postrzeganych przez konsumentów barier w konsumpcji zielonych produktów na każdym etapie zmiany behawioralnej. Ramy teoretyczne badania oparto na konwergencji teorii oporu wobec innowacji (ang. Innovation Resistance Theory) oraz modelu etapów zmian behawioralnych (ang. Stages of Change Model). Przeprowadzono 20 indywidualnych pogłębionych wywiadów z konsumentami będącymi na różnych etapach transformacji w kierunku zielonej konsumpcji w badanej kategorii produktów. W rezultacie badania bariera wiedzy została wyodrębniona jako osobny konstrukt w modelu teorii oporu wobec innowacji, gdyż uznano ją za istotny czynnik psychologiczny kształtujący proces adaptacji na każdym etapie zmiany. Czynniki takie jak bariera tradycji, wartości, użytkowania i ryzyka wykazały silniejszą moc hamującą na niższych etapach zmiany. Wraz z kolejnymi etapami wybrane bariery słabną, a inne, tj. bariera wiedzy i wizerunku ewoluują, przybierając inny przebieg i oddziaływanie. Dodatkowo, badanie ujawniło szereg czynników stymulujących zieloną konsumpcję badanej kategorii produktów. Spostrzeżenia te są istotne dla dziedziny zielonego marketingu i mogą pomóc w kształtowaniu ukierunkowanych interwencji dla skuteczniejszego stymulowania zrównoważonej konsumpcji.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00