Co roku powstają nowe lokale gastronomiczne, kawiarnie,
puby i inne punkty gastronomiczne, spośród których jedne
zyskują zainteresowanie klientów, natomiast inne dość szybko
przestają funkcjonować z różnych przyczyn. Jakie jest
uzasadnienie tych różnych scenariuszy? Najprościej można
powiedzieć, że powodem porażki tych przedsięwzięć był brak
zainteresowania ze strony konsumentów, bo to przecież oni decydują
o tym co kupią a czego nie. Stąd też uznano, że w czasach
dynamicznego rozwoju rynku usług gastronomicznych
w Polsce warto zastanowić się nad prawdopodobnym dalszym
scenariuszem przyszłości polskiej gastronomii w kontekście
wstępnie rozpoznanych zainteresowań konsumentów. Przeprowadzone
badania ilościowe z wykorzystaniem autorskiego
kwestionariusza pozwoliły stwierdzić, że konsumenci z chęcią
przyjmują nowe rozwiązania kulinarne, próbując nietypowych
dań w różnych lokalach gastronomicznych, natomiast
nadal najczęściej odwiedzają „zwyczajne” restauracje, pizzerie,
bary mleczne i kawiarnie, co potwierdza niski poziom
innowacyjności konsumentów wobec żywności i przywiązanie
do sprawdzonych potraw i miejsc ich serwowania. Podczas
analizy wyników anonimowej ankiety udało się stwierdzić,
że konsumenci oczekują sezonowości tak w karcie menu, jak
i wystroju odwiedzanych lokali gastronomicznych, ale również
bardziej kompetentnej obsługi kelnerskiej, która nie tyle
ma „podawać jedzenie”, ale umieć o nim opowiedzieć pod
względem zarówno pochodzenia składników jak również wartości
odżywczej czy zdrowotnej.
Each year new restaurants, cafes, pubs, and other food courts
open their doors, some of which are gaining customer’s interest,
while others stop functioning quite quickly for various
reasons. What is the explanation for these different scenarios?
In short, the main cause why these undertakings have failed
is the lack of interest from consumers, as they are the ones to
decide what to buy and what not to.
For that reason, in the period of the dynamic development
of the catering services in Poland, it is worth to think of the
possible further scenario of the future of Polish gastronomy
according to previously identified consumers demands. Quantitative
research which was carried out with help of the original
questionnaire, allowed to establish that despite the fact
that consumers are willing to accept new culinary solutions
by trying non-typical dishes in various places of gastronomic
industry, they still mostly choose to visit “ordinary” restaurants,
pizzerias, cafeterias and cafes, which confirms the low
level of consumer innovativeness when it comes to food and
their attachment to already known dishes and places where
they are being served. During the analysis of the results of
an anonymous survey, it was possible to conclude that consumers
expect the menu to be tailored by seasons, as well as
the design of the place visited, but also more competent waiter
service, which is not that much about serving food, but being
able to tell about it in terms of ingredients and it’s origin, as
well as nutritional or health value.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00