Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ pracy/nauki zdalnej na występowanie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych w grupie pracowników i studentów uczelni wyższych

Tytuł:
Wpływ pracy/nauki zdalnej na występowanie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych w grupie pracowników i studentów uczelni wyższych
The influence of working/learning remotely on the prevalence of musculoskeletal complaints in a group of university staff and students
Autorzy:
Janc, Magdalena
Jóźwiak, Zbigniew
Jankowski, Wojciech
Makowiec-Dąbrowska, Teresa
Polańska, Kinga
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2197838.pdf
Data publikacji:
2023-03-08
Wydawca:
Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra Jerzego Nofera w Łodzi
Tematy:
ergonomia
COVID-19
stanowiska komputerowe
praca/nauka zdalna
dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego
studenci i pracownicy uczelni wyższych
ergonomic
computer workstations
remote working and e-learning
musculoskeletal disorders
university students and workers
Źródło:
Medycyna Pracy; 2023, 74, 1; 63-78
0465-5893
2353-1339
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp Epidemia COVID-19 przyczyniła się do zasadniczej zmiany stylu życia oraz sposobu nauki i pracy, co potencjalnie może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, zwłaszcza w kontekście dolegliwości mięśniowo-szkieletowych. Celem badania była ocena wpływu nauki i pracy zdalnej na niektóre aspekty stylu życia i sposób wykonywania nauki/pracy oraz występowanie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych u studentów i pracowników uczelni wyższych w Łodzi. Materiał i metody Badaniem objętych zostało 914 studentów i 451 pracowników, którzy wypełnili anonimowy kwestionariusz online. Pytania dotyczyły 2 okresów: przed epidemią COVID-19 oraz w jej trakcie od października 2020 r. do czerwca 2021 r. i miały na celu uzyskanie informacji o stylu życia (w tym aktywności fizycznej, snu i odczuwanego stresu), ergonomii stanowisk pracy przy komputerze, występowania i nasilenia objawów mięśniowo-szkieletowych oraz bólu głowy. Wyniki W czasie epidemii istotnie wzrosło nasilenie dolegliwości mięśniowo-szkieletowych w grupie pracowników dydaktycznych (3,2±2,5 vs 4,1±3,0 pkt VAS), w grupie pracowników administracyjnych (3,1±2,5 vs 4,0±3,1 pkt VAS) oraz w grupie studentów (2,8±2,4 vs 3,5±2,8 pkt VAS). Na podstawie oceny stanowisk pracy metodą ROSA stwierdzono, że poziom obciążenia i ryzyka wystąpienia dolegliwości mięśniowo-szkieletowych był średni we wszystkich 3 grupach badanych. Wnioski W świetle uzyskanych wyników bardzo ważna jest edukacja w zakresie racjonalnego korzystania z urządzeń nowych technologii, w tym odpowiedniego zaprojektowania komputerowych stanowisk pracy/nauki, planowania przerw i czasu przeznaczonego na regenerację oraz aktywność fizyczną. Med. Pr. 2023;74(1):63–78

Background The COVID-19 pandemic has led to a fundamental change in the lifestyle and the ways of learning and working patterns which in turn might lead to health consequences including musculoskeletal disorders. The aim of this study was to evaluate the conditions of e-learning and remote working and the impact of the learning/working modality on the occurrence of musculoskeletal symptoms among university students and workers in Poland. Material and Methods This study covered 914 students and 451 employees who filled in an anonymous online questionnaire. The questions covered 2 periods: before the COVID-19 pandemic and during the period from October 2020 to June 2021 and were aimed at obtaining information about lifestyle (including physical activity, perceived stress and sleep pattern), ergonomic of computer workstations, the incidence and severity of musculoskeletal symptoms and headaches. Results During the outbreak, the severity of musculoskeletal complaints increased significantly in the teaching staff group (3.2±2.5 vs. 4.1±3.0 VAS pts), in the administrative staff group (3.1±2.5 vs. 4.0±3.1 VAS pts), and in the student group (2.8±2.4 vs. 3.5±2.8 VAS pts). The average level of burden and risk of musculoskeletal complaints was revealed by the assessment using the ROSA method, in all 3 study groups. Conclusions In light of current results, it is very important to educate people on the rational use of new technology devices, including the appropriate design of computer workstations, planning breaks and time for recovery and physical activity. Med Pr. 2023;74(1):63–78

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies