Naturalne i nadprzyrodzone znaczenie symboliki światła w malarstwie okresu baroku Natural and supernatural meaning of light symbolic in Baroque painting
The article presented the way of working of light on Baroque paintings. At the beginning
it characterized the epoch itself, then it discussed the common meaning of light, the way of
understanding it by medieval philosophers, afterwards by Leonardo da Vinci and Gian Paolo
Lomazzo. Next it handled a subject of meaning of light for painting, including two types
of it: lume particolare with origins of nature and made by human hand, and lume divino
proceeded from Divine Person or supernatural event. Article also mentioned the meaning
of darkness and shadows in the painting. As a example to analysis were taken paintings as
follow: Rembrandt Lapidation of Saint Stephen, Murillo Saint Francis of Assisi in Prayer,
Honthorst Christ before the high priest, Rembrandt Christ in Emmaus, Honthorst Adoration
of the Shepherds, Rembrandt Angel Leaving the Family of Tobias and Murillo, The Conversion of Saint Paul.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00