Tytuł pozycji:
Wpływ otoczenia Vuca na koncepcję Action Learning. Ocena przedstawicieli pokolenia Y
- Tytuł:
-
Wpływ otoczenia Vuca na koncepcję Action Learning. Ocena przedstawicieli pokolenia Y
- Autorzy:
-
Nowacka, Anna
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/chapters/2158656.pdf
- Data publikacji:
-
2022-06-03
- Wydawca:
-
Politechnika Częstochowska. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej
- Źródło:
-
Dylematy współczesnej informatyki ekonomicznej. Teoria i praktyczne zastosowania; 24-37
9788371938702
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Action Learning to koncepcja uczenia poprzez działanie. Za twórcę tej metody uznaje się R. Revansa, który uważał, że istota zaangażowania w proces uczenia się jest podstawą do rozwiązywania trudnych i skomplikowanych problemów na poziomach społecznym oraz organizacyjnym (Revans 1982).
Akronim VUCA (V: Volatility – zmienność, U: Uncertainty – niepewność, C: Complexity – złożoność, A: Ambiguity – niejednoznaczność) powstał w latach 90. jako reakcja na zachodzące zmiany w otoczeniu zewnętrznym. Za twórcę idei VUCA uznaje się wykładowców United States Army War College, którzy przedstawili świat oraz jego składowe jako niestabilne, niejednoznaczne, niepewne oraz złożone (Judek 2020, s. 27). Koncepcja VUCA jasno i precyzyjnie definiuje chaos, a także ciągle zmieniające się otoczenie zewnętrzne, które charakteryzuje jako „nową rzeczywistość” (Lawrence 2013, s. 3). Otoczenie VUCA stanowi całokształt nieprzewidywalnych zdarzeń, które mogą wystąpić w środowisku zewnętrznym.
W rozdziale przedstawiono koncepcję Action Learning w kontekście wpływu zmiennego i chaotycznego środowiska VUCA. Uczenie się poprzez działanie zdaje się w pełni odpowiadać na niejednoznaczne i turbulentne zmiany otoczenia zewnętrznego, które nadaje tempo i trendy zmianom. Celem rozdziału jest analiza wpływu otoczenia VUCA na zmiany w postrzeganiu koncepcji Action Learning. Ocena została przedstawiona z perspektywy przedstawicieli pokolenia Y. W rozdziale omówiono aspekty teoretyczne koncepcji VUCA oraz koncepcji Action Learning. Następnie zidentyfikowano wpływ środowiska VUCA na kształtowanie procesów uczenia się i podnoszenia kompetencji. W części badawczej zaprezentowano wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych wśród respondentów pokolenia Y odnoszące się do znajomości i zastosowania metody Action Learning.