Changes introduced to Poland’s education system in 2011 and 2014 amid efforts to adjust it to the needs of the labour market had an effect on the country’s institutions of higher learning. This paper provides an analysis of the efficiency of public and private Polish universities and examines the impact of selected factors in the years that followed. To estimate this efficiency, a Banker, Charnes and Cooper (BCC) model of the Data Envelopment Analysis (DEA) method was used. To gauge the impact of environmental variables on the efficiency of universities, a truncated regression analysis was performed. The results of the study indicate that public universities were more efficient in terms of the number of graduates they produced but less efficient when considering the level of graduate salaries. The opposite was true for private institutions. The level of efficiency was affected by variables related to specific universities and the socio-economic situation of the region in which they operate. The study analyses the efficiency of educational activities of public and private universities, both in terms of the number of graduates and the quality of education and in the context of the labour market. The analysis also considers the level of graduate earnings.
Wprowadzone w 2011 i 2014 roku zmiany systemowe dotyczące dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy wpłynęły na sytuację w szkolnictwie wyższym w kolejnych latach. W niniejszym artykule dokonano pomiaru efektywności polskich uczelni publicznych i prywatnych oraz oszacowano wpływ poszczególnych determinant na poziom efektywności uczelni. Do pomiaru efektywności wykorzystano model BCC należący do metody DEA. Natomiast do oszacowania wpływu zmiennych środowiskowych na poziom efektywności uczelni wykorzystano regresję uciętą. W badaniu przeanalizowano efektywność działalności dydaktycznej uczelni publicznych i prywatnych zarówno w zakresie liczebności, uwzględniając liczbę absolwentów, jak i jakości edukacji w kontekście rynku pracy, ujmując wartość zarobków absolwentów po ukończeniu edukacji akademickiej. Wyniki badania wskazują, że uczelnie publiczne były bardziej efektywne pod względem liczby absolwentów, ale mniej efektywne pod względem poziomu wynagrodzeń absolwentów. Odwrotnie było w przypadku uczelni prywatnych. Na poziom efektywności wpływały zarówno zmienne związane z samymi szkołami wyższymi, jak i sytuacją społeczno-ekonomiczną regionu, w którym funkcjonują szkoły.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00