Z opracowań ULC wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat potrzebnych będzie około 23 tys. licencjonowanych specjalistów lotniczych. Natomiast międzynarodowe źródła podają, że obsługa lotnisk, przestrzeni powietrznej, wymaga licencjonowanych specjalistów, menedżerów lotniczych oraz fachowców od szeroko pojętej nawigacji powietrznej. Stwierdzono, że każdy milion pasażerów generuje zatrudnienie tysiąc osób bezpośrednio na lotnisku, 3 tys. osób wokół niego (w usługach, handlu itp.) oraz 15 tys. w całym regionie, obsługiwanym przez port lotniczy. Opracowany przez Ministerstwo Transportu "Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych" zostal przyjęty Uchwałą Rady Ministraw Nr 86/2007 w dniu 8 maja 2007 r. i tym samym stał się dokumentem rządowym. Wskazuje kierunki rozwoju infrastruktury lotniskowej oraz nawigacyjnej do 2020 r., stanowiącej spójny element komunikacyjny kraju i Europy. Program stanowi strategiczny materiał wspomagający formułowanie wniosków o środki na rozwój infrastruktury lotniczej na lata 2007-2013 z Funduszu Spójności jak i z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powyższe uwarunkowania, rozwój naukowo- techniczny, determinują znaczenie nawigacji jako dyscypliny naukowej, kierunku studiów czy też specjalności. Natomiast ustawa, rozporządzenia ministerialne, podpisane porozumienia i powołana Rada Naukowo-Programowa, umożliwia funkcjonowanie utworzonego w 2008 roku Centrum Ksztatcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej na Politechnice Śląskiej. Jego zadaniem jest uruchamianie nowych kierunków studiów, specjalności, specjalizacji, kursów lotniczych. Natomiast uruchomienie nowej specjalności - nawigacji powietrznej na bazie powołanego Centrum, powinno doprowadzić do standaryzacji procedur m.in. do zcertyfikowania satelitarnych systemów - pomocy nawigacyjnych oraz powiązanie ich z systemami informacji geograficznej (GIS). Istotnym jest fakt, że powołane Centrum nastawione jest na szeroko rozumianą współpracę. Obecnie Politechnika Śląska udostępnia infrastrukturę dydaktyczno-szkoleniową, koordynuje działania organizacyjne Centrum i prowadzi podyplomowe studia dla pracowników lotnisk oraz wszystkich zainteresowanych w zakresie organizacji lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej. Równocześnie przygotowane są już programy kolejnych studiów podyplomowych związanych z informatyką i telekomunikacją w lotnictwie a także projektowaniem lotnisk i planami generalnymi. Urząd Lotnictwa Cywilnego będący stroną porozumienia zapewnia autoryzację licencyjnych programów szkolenia lotniczego oraz nadzór gwarantujący zgodność studiów, szkoleń i kursów z międzynarodowymi standardami lotnictwa cywilnego. Z Centrum współpracuje także Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Bardzo ważnym jest fakt, że stroną porozumienia powołujacego Centrum jest Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. zarządzające międzynarodowym lotniskiem "Katowice" w Pyrzowicach. Tym samym udostępniona jest dla potrzeb kształcenia infrastruktura międzynarodowego lotniska - MPL Katowice - Pyrzowice. Równocześnie Centrum jest organizatorem i koordynatorem kształcenia kadry dla szeroko rozumianego sektora lotnictwa cywilnego przez wspólpracę z technicznymi szkołami średnimi w regionie.
Conducted investigations prove that he will be about 23 000 licensed air experts. However international sources pass, that the service of airports, the airspace, requires licensed experts, air managers and experts from comprehended wide air navigation. It was affirmed, that passengers every million generates the employment persons thousand directly on airport, 3 000 persons around him (in services, itp. trade) and 15 000 in the whole region, served through the air harbour. The „Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych", Worked out by the Ministry Transportation, shows the directions of the development of the aircraft and navigational infrastructure to 2020, makes up the coherent element the communication country and Europe. The programme makes up strategic material helping formulating conclusions about the centres on the development of the air infrastructure on years 2007-2013. Above mentioned conditions, development scientifically - technical, they determine the meaning of navigation as scientific discipline, the direction of studiess or also the speciality. However law, ministerial decrees, undersigned agreements and competent Scientifically-Program Counsel makes possible working of The Civil Aviation Personnel Education Centre of Central and Eastern Europe Silesian University of Technology, created in 2007. Starting the new directions of studiess, speciality, specialisation, air course is his task. However starting the new speciality - air navigation on the base of the qualified Centre, he should conduct to the certification of satellite systems - navigational aids and connection of them with the systems of geographical information (GIS). Essential there is the fact that the qualified Centre is set on the understood wide cooperation. The programmes of next postgraduate studiess connected with computer science and telecommunication in aviation are already prepared simultaneously and also projecting airports and general plans. The Civil Aviation Office, which is the side of the agreement assures the authorization of the licence programmes of air training and supervision guaranteeing the agreement of studiess, training and course with the international standards of civil aviation. The Poland also cooperates from the Polish Air Navigation Service Agency. Very important there is the fact that the GTL is the side of the agreement of the appointing Centre S.A. the manageress the international airport "Katowice - Pyrzowice". The same is made accessible for the needs education the infrastructure of the international airport - MPL Katowice - Pyrzowice. The Centre is organizer and coordinator of the education of the personnel for the understood wide sector of civil aviation by the cooperation with technical average schools in the region simultaneously.