Imagia. Towards a neurocognitive theory of image (Francuz, 2013) defines art perception as a synthesis between acts of perception and visual imagination limited by attentional constraints. The majority of empirical evidence the author referred to in the book focuses on visual processing, attention, and aesthetic judgements. Nevertheless, other mechanisms involved in the subjective experience formation undoubtedly also plays a role in the perception of art. Thus, it seems worth complementing the fundaments of the neurocognitive theory of image with consciousness literature. The research in this domain often reminds us that we see much more than is presented. Our conscious perception is modified, extended, and enriched due to multiple mechanisms, such as prediction, integration, or learning. Here, I review selected examples of work from the consciousness literature to illustrate this claim. Furthermore, I discuss this work in the context of art perception. Finally, I reconstruct the model proposed by Francuz and offer its extension that accounts for the aspects covered by the original work and those addressed in this paper.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00