Mentalizacja w edukacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim Mentalization in education of people with profound intellectual disabilities
Pojęcie mentalizacji w obszarze naukowej refleksji pojawiło się stosunkowo niedawno. Jest ono konstruktem transdyscyplinarnym, a jego podstawową ramą interpretacyjną jest teoria przywiązania. Większość badaczy jest zadnia, że wymaga ono jednak dalszej konceptualizacji i empirycznej konkretyzacji. W artykule zostanie podjęta wstępna próba deskrypcji mentalizacji zachodzącej w relacjach pomiędzy pedagogiem specjalnym a osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w rzeczywistości edukacyjnej. Zostanie w nim przedstawiona definicja metalizacji oraz jej wymiary: mentalizacja automatyczna i kontrolowana; mentalizacja poznawcza i afektywna: mentalizacja zorientowana na self oraz zorientowana na obiekt. W artykule zostaną scharakteryzowane przedmentalizacyjne tryby doświadczania rzeczywistości oraz wymiary mentalizacji dojrzałej. Podjęte zostaną również problemy zakłóceń w przebiegu metalizacji doświadczanych przez pedagoga specjalnego w kontakcie z osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Egzemplifikacją zakłóceń jest m.in. traktowanie osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jako „ekranu” oraz przypinanie jej „tożsamości”. W kontekście zakłóceń w przebiegu mentalizowania zostaną przedstawione konsekwencje, jakie niesie dla osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną przejście pedagoga specjalnego z trybu mentalizacji dojrzałej na przedmentalizacyjne tryby doświadczania rzeczywistości. W podsumowaniu przedstawione zostaną wnioski dotyczące ważności procesu mentalizowania w przebiegu procesu edukacji osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
The concept of mentalization in the field of scientific reflection has appeared relatively recently. It is a transdisciplinary construct with the theory of attachment as its basic interpretive framework. Most researchers are of the opinion that it requires further conceptualization and empirical concretization. The article is a preliminary attempt to describe mentalization occurring in the relationship between a special education teacher and a person with profound intellectual disabilities in the educational reality. The text will present the definition of mentalization and its dimensions: automatic and controlled mentalization; cognitive and affective mentalization: self-oriented and object-oriented mentalization. It will also characterize the pre-mentalization modes of experiencing reality and the dimensions of mature mentalization. The challenges of disruptions in the course of mentalization experienced by a special educator in contact with a person with profound intellectual disabilities will also be addressed. The disruptions are exemplified by, inter alia, treating a person with profound intellectual disability as a “screen” and imputing their “identity”. In the context of disruptions in the course of mentalizing, the consequences of the transition of a special educator from mature mentalization to pre-mentalization modes of experiencing reality will be presented for a person with profound intellectual disabilities. The summary will present conclusions on the importance of the mentalizing process in the course of the education process of a person with profound intellectual disabilities.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00