Disgust as a form of legitimization of perversion in „Lovetown” by Michał Witkowski Wstręt jako legitymizowanie perwersji w „Lubiewie bez cenzury” Michała Witkowskiego
This article examines the relationship of disgust and perversion in Lovetown (Lubiewo bez
cenzury) by Michał Witkowski. An overview of the reception of the book reveals that reviewers and
critics have focused mainly on Witkowski’s portrayal of the LGBT community, the structure of the
novel (dubbed the ‘queer Decameron’), and the textual (meta) creation of the writer’s voice, but it
ignored his handling of disgust and perversion. Central to this reading of Lovetown, which draws on
Sigmund Freud’s analyses of disgust and perversion, is the observation that the narrator interlards
his lingo with neutral, ‘objective’ explanations of the main characters’ deviant behaviours. This
glossary, written for the general reader, tends, in effect, to legitimize deviance. An in-depth analysis
of the writer’s handling of the categories of the disgusting, the perverse and the sacred leads to the
conclusion that Lovetown exemplifi es a cathartic-therapeutic narrative in which disgust becomes
a tool of self-fulfi llment.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00