This article analyzes the representation of Jadwiga of Anjou, the first female monarch of
Poland, crowned in 1384, and a saint of the Roman Catholic Church, in Felicjan Faleński's drama
The Queen. Published in 1888, the drama features a heroine whose characterization owes a great deal
to the late 19th‑century religious culture, and more specifically, the debates about Catholic modernism
at the turn of the 19th century. As Felicjan Faleński was by no means unaffected by them (as
shown by his Meandry, a volume of ‘unkempt’ verse, published in 1892), The Queen may be
claimed to be the first modernist hagiography of Queen Jadwiga in the history of Polish literature.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00