Tytuł pozycji:
Social Identity: Some Preliminary Comparisons between Finland and Poland
- Tytuł:
-
Social Identity: Some Preliminary Comparisons between Finland and Poland
Tożsamość społeczna: wstępne porównanie firtsko-polskie
- Autorzy:
-
Tolkki-Nikkonen, Mirja
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/20874604.pdf
- Data publikacji:
-
1991
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 1991, 22; 83-97
0208-600X
2353-4850
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedstawione badania mają swoje źródła w studium społecznej tożsamości mężczyzn i kobiet w świetle osobistych kontaktów. Ustalono, że tożsamość społeczna kobiet jest jakby wewnętrznie sprzeczna, podczas gdy opisy przedstawione przez mężczyzn są bardziej stereotypowe. Struktura opisów jest bardzo zbliżona do polskich autocharakterystyk, analizowanych przez Z. Bokszańskiego. 100 fińskich studentów wypełniło kwestionariusze testu 20 zdań wiosną 1987 r.
Na podstawie tego materiału w artykule podano autocharakterystyki studentów, użycie kategorii i autodefinicji czyli społeczne i osobiste definicje tożsamości, różnice między mężczyznami i kobietami. Rezultaty testu 20 zdań (TST) pokazują, że studenci opisują siebie głównie przy pomocy czterech kategorii: praca (studencka i zawodowa), cechy osobiste, hobby i płeć. Odniesienia moralne, polityczne i religijne należą do kategorii peryferyjnych. Studia i cechy osobiste są wymieniane zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety, ale mężczyźni głównie podawali hobby i płeć, podczas gdy kobiety - więzi rodzinne. Kobiety również definiowały, bardziej niż mężczyźni, w terminach relatywnych. Jednakże na pytanie o najważniejszą kategorię autodefinicji odpowiadano, że jest nią cecha osobista, tzw. charakter. We wszystkich społeczeństwach i kulturach znaleźć można modele tożsamości, które stanowią komponenty symbolicznych "kodów" dominującej kultury danego społeczeństwa. Jednym z takich wzorów jest praca, bądź świadomy wybór własnej drogi.
W badaniu ogłoszeń poświęconych poszukiwaniu partnerów (przyjaciół) silniejszy nacisk kładziono na społeczną niż na indywidualną tożsamość - na to co zwykle traktuje się jako typowe cechy płci, podczas gdy w wypowiedziach studentów nacisk położono na indywidualną tożsamość. Pojawia się pytanie czy elementy tożsamości społecznej w studenckich autodefinicjach rzeczywiście zanikają?