Promocja zdrowia w zakładach pracy przeciwdziałających skutkom starzenia się personelu. Czym różni się od działań w innych firmach i jakie przeszkody napotyka?
Promocja zdrowia w zakładach pracy przeciwdziałających skutkom starzenia się personelu. Czym różni się od działań w innych firmach i jakie przeszkody napotyka? Health promotion in enterprises counteracting the consequences of workforce ageing. How does it differ from interventions in other companies and what kind of barriers does it face?
WstępCelem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy firmy, które realizują promocję zdrowia personelu, by przeciwdziałać skutkom
jego starzenia się, odróżniają się od zakładów pracy, które nie kierują się tym motywem w swoich działaniach prozdrowotnych.
Analizowane różnice dotyczą częstości realizacji i ewaluacji wyodrębnionych przedsięwzięć prozdrowotnych, prowadzenia oceny
potrzeb i oczekiwań zdrowotnych personelu, zainteresowania menedżerów tematem starzenia się ludności i rozbudowania motywacji
do promowania zdrowia. Ponadto analizowano utrudnienia, jakie napotykają pracodawcy przy promocji zdrowia personelu
w kontekście problemu starzenia się. W konkluzji wskazano postulowane kierunki wsparcia firm, by poprzez promocję zdrowia
ograniczały niekorzystne skutki zmian demograficznych.Materiał i metodyAnaliza ilościowa: wywiady bezpośrednie ze wspomaganiem
komputerowym z reprezentantami zarządów (październik–listopad 2017 r.). Próba: 940 przedsiębiorstw realizujących
promocję zdrowia (z czego 424 chcące przeciwdziałać skutkom starzenia się załogi), wyłonionych z reprezentatywnej ogólnopolskiej
próby 1000 firm zatrudniających ≥50 pracowników. Analiza jakościowa: zogniskowane wywiady grupowe z pracodawcami dotyczące
ich stosunku do zarządzania zdrowiem personelu w kontekście starzenia się ludności (marzec 2017 r.). Próba: 64 respondentów
w 8 grupach fokusowych.WynikiFirmy promujące zdrowie załogi dla łagodzenia następstw jej starzenia się częściej implementują
i ewaluują większość działań prozdrowotnych wdrażanych w przedsiębiorstwach, wymieniają więcej powodów, którymi kierują się,
by promować zdrowie. Ponadto ich kadra częściej interesuje się problemem zmian demograficznych oraz rzadziej wskazuje na trudności
związane z promocją zdrowia. Główne z nich to: niechęć lub niemożność pracodawców do asygnowania pieniędzy na przedsięwzięcia
prozdrowotne, niska świadomość/know-how menedżerów w temacie promocji zdrowia, niewystarczające zasoby kadrowe
lub infrastrukturalne, niesprzyjające postawy pracowników, niekorzystne rozwiązania prawno-fiskalne.WnioskiDeklarowana
przez firmy chęć przeciwdziałania negatywnym skutkom starzenia się personelu sprzyja ich zaangażowaniu w promocję zdrowia.
Aby upowszechniać/intensyfikować działania prozdrowotne w firmach, a dzięki temu ograniczać skutki zmian demograficznych,
należy rozwijać wśród pracodawców zainteresowanie tematem starzenia się ludności, popularyzować wśród nich promocję zdrowia
jako narzędzie radzenia sobie z problemem, ułatwić reprezentantom firm zdobywanie wiedzy dotyczącej zarządzania promocją
zdrowia w organizacjach, ograniczać przeszkody oraz wdrażać stymulacje prawno-fiskalne służące implementacji przedsięwzięć
prozdrowotnych w firmach.
BackgroundThe aim of the article is to address the question of whether companies implementing personnel’s health promotion
to counteract the consequences of workforce ageing differ in their health-related activities from enterprises not having such a motivation.
The analyzed differences concern the frequency of implementing and evaluating selected health promotion interventions,
assessing employees’ health needs and expectations, managers’ interest in population ageing, and other motives of health promotion
implementation. Moreover, obstacles to health promotion in the context of ageing are analyzed. Directions of supporting enterprises
in diminishing the consequences of this demographic process via health promotion are recommended.Material and MethodsQuantitative analysis: standardized computer-assisted personal interviews with representatives of management boards (October–
November 2017). Sample: 940 companies from Poland implementing health promotion activities (including 424 organizations willing przedsięwzięto
counteract the consequences of workforce ageing), selected from a representative sample of 1000 enterprises employing ≥50 people.
Qualitative analysis: focus groups interviews (FGIs) with employers concerning their attitudes to managing personnel’s health in
the context of population ageing (March 2017). Sample: 64 respondents in 8 FGIs.ResultsCompanies promoting employees’ health
to diminish the consequences of workforce ageing more often implement and evaluate most workplace health-related activities,
and provide more reasons for promoting personnel’s health. Their managers are more often interested in the issue of demographic
changes, and they less frequently complain about the obstacles of health promotion implementation. Major obstacles are employers’
reluctance or impossibility to pay for health promotion, low managers’ awareness/know-how concerning health promotion, insufficient
human and infrastructure resources, unfavorable employees’ attitudes, and disadvantageous legal/fiscal issues.ConclusionsCompanies’ willingness to counteract implications of personnel’s ageing is conducive to their engagement in health promotion. The
dissemination/intensification of workplace health-oriented activities, which fosters minimizing the consequences of demographic
changes, requires increasing employers’ interest in the issue of population ageing and health promotion as a tool of coping with this
problem, facilitating gaining the knowledge of workplace health promotion management by companies’ representatives, and diminishing
legislative/fiscal barriers to the implementation of workplace health-related activities.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00