Doświadczalne wyznaczenie przepustowości przewężenia przekroju jezdni z dwóch pasów do jednego na drodze wielopasowej Capacity experimental determination of a merging section from two lanes to one lane on a multilane highway
Miejsca, w których występują lokalne ograniczenia przepustowości
(LOP) są potocznie nazywane „wąskimi gardłami”. Mogą one
mieć decydujący wpływ na przepustowość sieci drogowej oraz warunki
ruchu w okresach większego zapotrzebowania na korzystanie z infrastruktury
drogowej. Jedną z głównych przyczyn ich występowania są
związki, jakie zachodzą pomiędzy stałą lub tymczasową organizacją ruchu
a natężeniem ruchu. W przypadku wystąpienia w dużej luki pomiędzy
podażą (miejscową przepustowością) a popytem (dopływem ruchu) dochodzi
do aktywacji LOP. Jedną z cech charakterystycznych dla LOP jest
występowanie tzw. fenomenu dwóch przepustowości, czyli wartości PQF
i QDF, które można zaobserwować tuż przed załamaniem się warunków
ruchu oraz tuż przed wystąpieniem fazy poprawy warunków ruchu. Bez
szczegółowego zbadania charakterystyk towarzyszących aktywnym LOP,
w tym poziomów PQF i QDF oraz ich wpływu na warunki ruchu, nie
można prowadzić w sposób efektywny dynamicznego zarządzania ruchem
na drogach. W artykule scharakteryzowano poziomy PQF i QDF
oraz przedstawiono wyniki pomiarów i analiz wykonanych na odcinku
przeplatania na przejściu z dwóch pasów ruchu w jeden przed wjazdem na
most Grota Roweckiego w Warszawie. Pomiary wykonywano w dniach
powszednich w szczycie porannym, w sposób który umożliwił przeanalizowanie
procesu aktywacji i dezaktywacji występującego tam LOP, wyznaczenia
wartości: PQF, QDF. Wyznaczono i przedstawiono również natężenia
ruchu występujące w fazie zatłoczenia. Uzyskane wyniki zostały
porównane z wynikami uzyskiwanymi w innych krajach.
Spots where local capacity limits occur on the
roads are colloquially called “freeway bottlenecks”. Active
freeway bottlenecks may have a determinant impact on
the capacity of the road network and traffic conditions.
One of the main reasons of its appearance are connections
between permanent or temporary traffic organization and
traffic volume. In the case of big gap between supply (local
capacity) and demand (traffic inflow) the freeway bottlenecks
are activated. One of the characteristics of freeway
bottlenecks is a two-capacity phenomenon, where volumes
of PQF and QDF can be observed just before traffic
conditions breakdown and just before the recovery phase.
Without a detailed examination of the characteristics associated
active freeway bottlenecks, including PQF and
QDF and their impact on traffic conditions an effective
dynamic traffic management on freeways is not possible.
In the paper volumes of PQF and QDF have been described.
There are also presented results of traffic surveys
and analyzes carried out on the interlacing section, which
was located on merging section from two lanes to one
lane before the entrance on the Grota Roweckiego bridge
in Warsaw. Surveys were carried on weekdays during
morning peak hours in the way enabling to analyze the
freeway bottlenecks activating and deactivating processes
as well as calculation of the PQF and QDF volumes.
In this paper there are also presented traffic volumes in
the phase of congestion. Obtained results were compared
with results obtained in other countries.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00