Jakość usług przewozowych i jej elementy składowe – ujęcie teoretyczne Quality of transport services and its components – theoretical academic approach
Artykuł przedstawia rozważania na temat jakości usług
przewozowych. Punktem wyjścia do rozważań jest definicja jakości, której
znaczenie w kontekście rozwoju gospodarczego ulega ewolucji i rozszerzeniu.
Jakość, w tym również jakość przewozów, obecnie stanowi coś więcej
niż tylko stopień spełnienia oczekiwań klienta. Takie podejście – traktujące
jakość w ujęciu ekonomicznym – jest niewystarczające w dobie działań
zmierzających do zrównoważonego rozwoju. Dlatego też, również w zakresie
definiowania jakości przewozów, zarysowuje się znaczenie nie tylko
aspektu ekonomicznego, ale także ekologicznego i społecznego. Tę zmianę
podejścia do jakości przewozów zaprezentowano w artykule. Ponadto
przedstawiono analizę cech jakości, które w literaturze przedmiotu wskazywane
są jako istotne z punktu widzenia badania jakości usług przewozowych.
Można spotkać się z różnymi propozycjami zbiorów cech opisujących
jakość usług transportu publicznego. Ich analiza dowodzi jednak, że
niejednokrotnie proponowane zestawienia mają wiele elementów wspólnych,
a rozbieżności, które ich dotyczą, to przede wszystkim sposób łączenia
określonych cech w jedną syntetyczną, a także pomijania określonych
cech jako mniej ważnych, uwzględniania rzadko spotykanych lub wręcz
specyficznych. Zazwyczaj prezentowane zbiory cech jakości są zbieżne
z podejściem do jakości usług przewozowych w ujęciu ekonomicznym –
uwzględniają głównie te aspekty usług transportu publicznego, które są
istotne z punktu widzenia pasażerów.
The article presents considerations concerning quality
of transport services. Definition of the quality – which meaning in
the context of economical development is enhanced and evolved
- is a starting point for the consideration. A quality, including quality
of transport services, nowadays is becoming something more
than only level of meeting customer’s requirements. This approach
– presenting quality in reference to the economy – is insufficient
in the times of sustainable development. This is why, while
defining quality of transport services, not only economical but also
ecological and social aspects are taken under consideration. This
change of approach to the transport quality is presented in the
article. Besides, analysis of quality feature’s, determined in the literature
on the subject – significant from the quality of transport
services point of view – has been presented. There are different
proposed sets of features describing quality of public transport services.
Their analysis contributes with the consideration that many
a time proposed specifications have many elements in common
and differences are related most of all with the way of combination
some features in one - synthetic feature, and also with excluding
some features considered as less significant or including rarely
applied or specific features. Usually, presented sets of features of
public transport services are coincident with the economical approach
and take under considerations features important from the
passengers’ point of view.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00