Mija właśnie 20 lat, od kiedy oddano do użytku warszawiaków
pierwsze stacje metra, środka transportu, który znacząco wpłynął
na sposób przemieszczania się mieszkańców stolicy. Jest to dobra
okazja, aby przypomnieć jak powstawało warszawskie metro i przybliżyć
tajniki jego funkcjonowania. Warszawski system kolei podziemnej składa
się z dwóch linii: M1 i centralnego odcinka M2. Chociaż warszawskie
metro ma tylko i aż 20 lat, to pierwsza uchwała o jego budowie
została podjęta już w 1925 roku. Niestety, kryzys oraz wybuch II wojny
światowej zniweczył plany budowy, do których powrócono w 1951
roku. Jednak i tym razem inwestycja nie została zakończona – budowę
zarzucono w 1957. Dopiero w roku 1983 na mocy rządowej uchwały
budowa metra ruszyła ponownie. Pierwsze stacje linii M1 oddano
do użytku w 1995 roku, a budowa całości pierwszej linii zakończyła się
trzynaście lat później. W 2010 roku rozpoczęto budowę centralnego odcinka
drugiej linii przebiegającej pod Wisłą. Prace ukończono w 2015
roku. Obecnie z komunikacji podziemnej korzysta około 500 tys. pasażerów
dziennie, uznając ją za najszybszy i najwygodniejszy sposób przemieszczania
się po stolicy, a władze spółki Metro Warszawskie widząc
ogromne zainteresowanie tym środkiem transportu, dokładają wszelkich
starań, by ciągle podnosić komfort i bezpieczeństwo jazdy pasażerów.
It has been already 20 years since the first Warsaw metro
stations have been opened. This mean of transport has brought
significant changes in travelling in the capital for its residents. It
is a good opportunity to remind the origin of construction of the
Warsaw subway and present details of its functioning. The Warsaw
underground rail system consists of two lines: M1 and the central
section of the M2. Although the Warsaw subway has only or as
much as 20 years, first decision of its construction was taken already
in 1925. Unfortunately, the crisis and outbreak of the Second
World War blighted the building plans, which came back in 1951.
However, again the investment has not been completed – construction
was given up in 1957. It was only in 1983 when, on the basis of
the resolution of the national government, the subway’s construction
started again. The first stations of the M1 line were put into use
in 1995, and the construction of the entire first line was completed
thirteen years later. The construction of the central section of the
second line M2, running under the Vistula river started in 2010.
The work has been completed in 2015. Nowadays, around 500 000
passengers use daily an underground communication, considering
it as the fastest and most convenient way of travelling around the
capital. Taking into consideration a great interest in this mean of
communication, the authorities of Warsaw Metro work very hard to
continuously enhance comfort and safety of passengers.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00