Punktualność kursowania pojazdów MPK SA w Krakowie obsługujących miejski transport zbiorowy w latach 1997–2013 Punctuality of vehicles of the MPK SA in Cracow operating as urban collective transport between 1997 and 2013
Artykuł zawiera analizę punktualności kursowania pojazdów
Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie.
Analiza obejmuje kursowanie zarówno autobusów, jak i tramwajów.
Podstawą są informacje zgromadzone w czasie obserwacji prowadzonych
na przystankach autobusowych i tramwajowych od roku 1997 do
2013. Jedynie za rok 2006 brak jest danych. Od roku 1997 do 2005
obserwacje prowadzone były w ramach systemu SKUT, później obserwacje
kursowania pojazdów kontynuowali pracownicy zarządcy transportu
zbiorowego, czyli obecnie ZIKiT. W pierwszej części artykułu
omówiono istotę badań komunikacyjnych prowadzonych w ramach
systemu SKUT i przez ZIKiT. Poświęcono temu zagadnieniu dużo miejsca,
bo jak później pokaże to analiza punktualności, zmiana sposobu
przeprowadzania obserwacji kursujących pojazdów spowodowała gwałtowną
zmianę wartości wskaźników. Następnie zaprezentowano analizę
punktualności kursowania pojazdów obejmującą 2 części. W pierwszej
części przedstawiono zmienność wskaźników punktualności, a w drugiej
kształtowanie się średnich odchyłek punktualności d. Wartości wskaźników
punktualności ustalono dla punktualności bezwzględnej (d = 0)
oraz przy uwzględnieniu przyjętego przedziału tolerancji <-2, 1>.
Średnie odchyłki punktualności kursowania były obliczane najpierw
dla wszystkich obserwowanych kursów pojazdów, a później tylko dla
kursów opóźnionych. Obliczenia wskaźników punktualności i średnich
odchyłek punktualności dotyczyły okresów rocznych. Oprócz obliczeń
dla wszystkich pojazdów liczono również wartości wskaźników punktualności
oddzielnie dla autobusów i tramwajów oraz dla dni roboczych
i weekendowych. Zmienność wartości wskaźników i średnich odchyłek
zilustrowano na wykresach. Dopełnieniem powyższych analiz są dane
o zmianach liczby kursów autobusów i tramwajów objętych obserwacjami
komunikacyjnymi. Publikacja wskazuje, że dobór zbioru danych
wykorzystywanych do obliczania wskaźników punktualności, a zwłaszcza
sposób przeprowadzania obserwacji komunikacyjnych, mają istotny
wpływ na uzyskiwane wyniki. Szczególnie ważne wydaje się przeprowadzanie
obserwacji kursowania pojazdów bez wiedzy przewoźnika.
The article contains analysis of punctuality of vehicles of
the MPK SA in Cracow. The analysis includes rides of trams and
buses. Information gathered during observations at the bus’s and
tram’s stops from 1997 till 2013 is on the basis of this analysis. Only
2006 year is not covered with data. From 1997 to 2005 observations
were conducted in the framework of the SKUT system, further
observations were continued by the staff of public transport management
company – currently it is the ZIKiT. In the first part of the
article the matter of transport researches in the framework of the
SKUT system as well as by ZIKiT has been discussed. This issue has
been presented in details since – as the further analysis of punctuality
will prove: the change of observations’ methodology of running
vehicles resulted in sudden change of indicators’ values. Then analysis of punctuality of vehicles including two parts was presented. In
the first part variability of punctuality indicators’ and in the second
part – shaping of average punctuality’ deviation d were presented.
Values of punctuality indicators have been determined for absolute
punctuality (d = 0) and taking under consideration determined
range of tolerance <-2, 1>. Average deviations of punctuality were
calculated firstly for all observed vehicles’ rides and further only for
delayed rides. Calculations of punctuality’ indicators were conducted
for the period of a year. Apart from calculation for all vehicles
also separate calculations for trams and buses were conducted as
well separately for working days as well as for weekends. Variability
of indicators’ values and average deviations have been illustrated
on the diagrams. Completion of above analysis is data concerning
changes in number of buses’ and trams’ rides included in the transport
observations. The article indicates that selection of dataset used
for calculation of punctuality indicators and especially methodology
of transport observations are of significant impact on the gathered
results. Especially important seems to be conducting observations
without informing a carrier.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00