Ocena wskaźnikowa wybranych węzłów przesiadkowych publicznego transportu zbiorowego w Krakowie The empty method for assessment of selected interchanges in Krakow’s public transport
Węzły przesiadkowe w miejskim transporcie zbiorowym
są istotnym elementem zwiększającym dostępność funkcjonalną
transportu zbiorowego. W licznych projektach europejskich [1, 2,
3, 4] podejmowane są próby określenia warunków, jakie powinny
spełniać węzły przesiadkowe, aby ułatwić pasażerom zmianę środka
publicznego transportu zbiorowego. Dobrze zaplanowane i wykonane
rozwiązania infrastrukturalne przystanków komunikacyjnych
węzła przesiadkowego mogą pozwolić pasażerom na skrócenie czasu
trwania całej podróży (zmniejszenie oczekiwania na połączenia bezpośrednie),
zmniejszenie wysiłku fizycznego i poczucia niepewności
czy zagubienia podczas zmiany środka transportu. W artykule
wykorzystano metodę oceny węzłów przesiadkowych AMPTI do
oceny trzech ważnych węzłów przesiadkowych w Krakowie: Rondo
Mogilskie, Dworzec Główny i Borek Fałęcki. Zaletą tej metody jest
z jednej strony kompleksowa analiza wielu aspektów dostępności
węzła dla pasażerów: od odległości przejść pomiędzy przystankami
komunikacyjnymi węzła, poprzez jakość wykonania i utrzymania
infrastruktury przystanków i przejść, dostępność i kompleksowość
informacji dla pasażerów oraz bezpieczeństwo osobiste i bezpieczeństwo
w ruchu, a także wyposażenie dodatkowe przystanków, a z drugiej
ilościowy wymiar tych wskaźników. Dzięki temu można je stosować
do oceny węzłów istniejących i projektowanych. Ponadto przedstawiono
wyniki badań marketingowych dotyczących ogólnej oceny
jakości przesiadania się i poziomu informacji pasażerskiej w obrębie
tych węzłów.
Interchanges within urban public transport system are
important elements in increasing the accessibility and availability
of public transport. Numerous European projects attempt to determine
the conditions that interchanges should meet in order to
facilitate for passengers changing means of public transport. Well
planned and executed infrastructure solutions within interchange
areas may allow passengers to shorten the duration of their journey
(reduce waiting time of direct connections), reduce physical strain
and increase uncertainty or confusion when changing modes of
transport. The AMPTI method for assessment of public transport
interchanges have been used in the article to evaluate three important
interchanges in Krakow: Rondo Mogilskie, Dworzec Główny
and Borek Fałęcki. The advantage of this method, on the one hand,
rely on the comprehensive analysis of many aspects of accessibility
of the interchange for passenger: beginning from the distance to
walk between the tram/bus stops, through the quality of execution
and maintenance of the tram/bus stop and the quality of infrastructure
elements, the availability and comprehensiveness of passenger
information, level of personal safety and safety of traffic and ending
at additional elements of stops’ equipment and, on the other, the
quantitative dimension of these indicators. As a result the AMPTI
indicators can be used to evaluate existing and planned interchanges.
Moreover, the results of marketing survey on the overall quality
of the transfer and level of passenger information within these interchanges
have been presented.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00