Zarząd transportu regionalnego jako organizator transportu pasażerskiego w województwie Authority of regional transport as an organizer of passenger transport in the voivodeship
Zgodnie z obowiązującą w Polsce Ustawą o publicznym
transporcie zbiorowym z 2010 roku, odpowiedzialność za organizowanie
regionalnego transportu publicznego ponoszą samorządy szczebla wojewódzkiego
i powiatowego. W niektórych planach zrównoważonego rozwoju
regionalnego transportu publicznego, które organizatorzy powinni byli
przygotować do końca marca 2014 roku, przewidziano powoływanie wyspecjalizowanych
podmiotów do organizowania i zarządzania transportem
publicznym w województwach, nie precyzując jednak zasad ich powoływania
i funkcjonowania. Najistotniejszym elementem zarządzania publicznym
transportem zbiorowym jest finansowanie przewozów o charakterze
użyteczności publicznej ograniczone uwarunkowaniami formalno-prawnymi
i możliwościami finansowymi jednostek samorządu terytorialnego
organizującymi ten transport. Niniejszy artykuł poświęcono problematyce
powoływania zarządów transportu regionalnego, organizacji podaży usług,
kontraktowania i finansowania usług, integracji w ramach transportu regionalnego
oraz regionalnego z miejskim. Przedstawiono w nim rolę organizatora
transportu pasażerskiego i zakres jego funkcji, przesłanki oddzielenia
organizacji od wykonywania przewozów w transporcie pasażerskim,
dopuszczalne prawnie formy organizacyjne zarządów transportu regionalnego
i zasady kształtowania podaży. Autorzy wskazali na określone uwarunkowania
formalno-prawne wynikające z przepisów Ustawy, które mogą
stanowić bariery dla efektywnego funkcjonowania i rozwoju transportu
publicznego w województwach i jego integracji. W artykule odniesiono się
także ogólnie do rozwiązań przedstawionych w wojewódzkich planach zintegrowanego
rozwoju transportu publicznego.
In accordance with the Polish Public Transport Act of
2010, the responsibility for organizing regional public transport is
the task of local and regional governments. In some plans of sustainable
development of regional public transport, which was to be
prepared till the end of March 2014, authorities for organizing and
managing of public transport in the regions were to be appointed .
Only the rules of their establishment and functioning have not been
precised. The most important element in the management of public
transport is financing of passenger public transport, what is limited
by formal and legal conditions and financial constraints. This article
is devoted to issues of appointing authorities of regional transport,
organization of services supply , contracting and financing of services
and their integration within the regional public transport and regional
and urban public transport. It presents the role of passenger
transport organizer and its functions, conditions for the separation
of passenger transport organization from its operation, acceptable
legal and institutional forms of regional transport authorities and
rules of supply management. Authors pointed out the provisions of
the Act, that may create barriers for effective functioning of public
transport in the regions and its integration as well. Various solutions
included in regional public transport plans have also been discussed.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00