Kongestia transportowa jest zjawiskiem niezaprzeczalnie
negatywnym, w znaczący sposób oddziałującym na każdy aspekt
życia współczesnego człowieka oraz niekorzystnie wpływającym na sytuację
gospodarczą danego obszaru. Katowice, jako największe miasto
regionu, a zarazem stolica województwa śląskiego jest szczególnie narażone
na występowanie tego zjawiska, a sytuacja na ulicach z roku
na rok się pogarsza. Znaczący wpływ na płynność ruchu w mieście
ma przestrzenna charakterystyka Katowic – występowanie autostrady
dzielącej miasto na dwie części, dróg obsługujących zarówno ruch wewnętrzny,
jak i tranzytowy oraz gęsta sieć linii kolejowych. W artykule
przedstawiono istotę kongestii transportowej, dokonano analizy szczególnych
czynników wpływających na poziom kongestii transportowej
występującej w Katowicach oraz przedstawiono aktualny, zaakceptowany
przez władze miasta, plan budowy sieci centrów przesiadkowych.
Dodatkowo zasugerowano propozycje kilku rozwiązań mogącychprzyczynić
się do zmniejszenia zatorów panujących w mieście. Stolica
Aglomeracji Górnośląskiej w chwili obecnej posiada już szereg mniej
lub bardziej skutecznych rozwiązań sprzyjających zmniejszaniu problemu
kongestii transportowej, a wiele nowych wciąż czeka na realizację.
Bezwarunkowo potrzebne jest usprawnienie istniejącego systemu oraz
prowadzenie szerszych działań na rzecz zmniejszenia zatłoczenia na
drogach oraz poprawiające ich przepustowość. Warunkiem koniecznym
jest integracja poszczególnych systemów, zarówno w skali miasta, jak
i całej Aglomeracji Górnośląskiej.
Transport congestion is an undeniably negative phenomenon
that significantly affects every aspect of life and economic
situation of the region. Katowice, the largest city in the
area and also the capital of the Silesian Voivodeship is particularly
prone to this phenomenon. Moreover, the situation on the
streets is getting worse every year. A significant impact on the
traffic flow in Katowice has its spatial characteristics – the highway
dividing the city into two parts, a dense network of railway
lines and roads serving both: domestic and transit traffic. The article
presents the essence of transport congestion, analysis of specific
factors affecting the traffic jams occurring in Katowice and
currently adopted by the city authorities plans of the Park&Ride
network. In addition, the suggestion of several proposals which
might contribute with reduction of congestion in the city have
been presented. The capital of the Upper Silesian urban area has
already adopted a number of more or less effective solutions to
reduce transport congestion problem. Also, many new projects
have been still waiting for realization. There is a determined
need of improvements in the existing system and new, wider actions
which would reduce the congestion prevails on the roads
and improve their capacity. The necessary condition is the integration
of various systems, both in the city scale and the Upper
Silesia Agglomeration.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00