W artykule przedstawiono analizę parametrów eksploatacyjnych
szybkiego tramwaju i metra na przykładzie Poznańskiego
Szybkiego Tramwaju (PST) i metra w Warszawie. Badania przeprowadzono
na odcinkach o długości w przypadku Poznania około 5900 metrów,
natomiast w przypadku Warszawy był to odcinek długości około 5600
metrów. W stolicy Wielkopolski badania zostały przeprowadzone na odcinku:
Osiedle Sobieskiego – Most Teatralny. Przystanek Most Teatralny
pełni funkcję przystanku tymczasowego do czasu zakończenia przebudowy
przystanku Rondo Kaponiera. W Warszawie badaniom poddano odcinek
metra od stacji Marymont do stacji Centrum. Artykuł wzbogacają schematy
oraz fotografie przedstawiające omawiane środki transportu. Badania
zostały przeprowadzone w dniach roboczych w miesiącach kwiecień–czerwiec
2014 roku. W trakcie badań mierzono czas oraz przebyty dystans
pomiędzy przystankami, a także czas wymiany pasażerów. Zebrane dane
posłużyły do szczegółowej analizy czterech parametrów eksploatacyjnych.
W czytelnych diagramach zestawiono procentowy udział czasu wymiany
pasażerów i czasu jazdy w czasie podróży dla poszczególnych analizowanych
środków transportu. Na rysunkach przedstawiono zmiany prędkości
technicznej i komunikacyjnej oraz ich rozkłady dla kolejnych badanych
tramwajów i pociągów metra. Przedstawione zostały również rysunki zestawiające
rozkłady czasu wymiany pasażerów (postoju na peronie). Artykuł
zamyka podsumowanie zawierające wnioski płynące z badań.
The paper presents an analysis of the operating parameters
of fast tram and metro on the example of the Poznan Fast Tram
(PST) and the underground in Warsaw. The tests were performed on sections of a length of about 5900 meters in the case of Poznan, and
5600 meters of the case of Warsaw. In the capital of Wielkopolska
studies have been carried out on the section: Osiedle Sobieskiego
– Most Teatralny. Bus station “Most Teatralny” (Theatre Bridge)
serves as a temporary stop during the reconstruction works at the
Rondo Kaponiera reconstruction. In Warsaw, subway’ section from
the Marymont station to the Center station has been tested. The
article is enriched by diagrams and photographs illustrating discussed
means of transport. Tests were carried out on working days from
April till June 2014. During survey time, distance between stations
and time of passenger transfers have been measured. Collected data
have been used in the detailed analysis of the four operational parameters.
The proportion of passenger’s transfer time and time of
journey (ride) of each of the transport mean have been presented in
clear diagrams. The drawings show changes in technical and communication
speed and their schedule for following analyzed trams
and subway trains. Drawings present also distribution of passenger
transfer time (stop on the platform). Summary containing conclusions
of the research is closing the article.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00