Spójność sieci transportowych województwa łódzkiego w świetle analiz grafowych Cohesion of transport network in the Łódź voivodeship in the light of graph analysis
Artykuł przedstawia analizę spójności sieci drogowej, kolejowej
oraz tramwajowej w województwie łódzkim. Daje odpowiedź,
jak kształtują się lokalne i regionalne relacje transportowe pomiędzy
miastami zlokalizowanymi na obszarze pełniącym rolę węzła o znaczeniu
międzynarodowym, szczególnie w czasie, kiedy docelowa sieć dróg i linii
kolejowych o znaczeniu międzynarodowym jest zrealizowana jedynie
fragmentarycznie. Na tle krajowego i europejskiego systemu powiązań
transportowych określono miary spójności w ujęciu wzajemnych relacji
pomiędzy miastami-węzłami regionu. Do badania wykorzystano podejście
grafowe, przyjmując, że wierzchołkami grafów są miasta województwa,
a krawędziami łączące poszczególne miasta liniowe elementy sieci
drogowej, kolejowej i tramwajowej. Bazując na danych udostępnionych
przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Łodzi, PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Dróg
i Transportu w Łodzi, przedstawiono system transportowy województwa
łódzkiego, a następnie, dzięki odpowiedniej generalizacji, zbudowano na
jego podstawie graf sieci geograficznych pozwalający na badanie spójności
sieci. Wskazano ponadto możliwości podniesienia koherentności funkcjonujących
struktur w nawiązaniu do polityk inwestycyjnych prowadzonych
przez zarządców infrastruktury.
This article presents an analysis of the coherence of
road, rail and tram network in the Łódź region. It describes local
and regional transport relations between cities located in the
area serving as a node of international importance, especially in
a period when international network of roads and railway lines is
operating only fragmentarily. Against the background of national
and European system of transport links specified measure of
consistency in terms of the relationship between the cities – hubs
of the region are determined. In the study graph approach was
used, assuming that the vertices of the graph are the cities of the
region and the edges connecting different cities linear elements of
the road, rail and tram network. Based on data provided by the
institutions and companies managing transport infrastructure and
organization and providing transport services, transport system
of the Łódź voivodeship has been presented and then – thanks
suitable generalization a graph allowing the study of geographical
coherence has been drawn on this base. Furthermore a possibility
of raising the coherence of the operating structures in relation to
the investment policies conducted by the infrastructure managers
has been indicated.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00