Emisja metali ciężkich do powietrza z autobusów miejskich w Krakowie w latach 2010–2025 Emission of heavy metals into the air from urban buses in Krakow in 2010-2025
Transport samochodowy jest źródłem emisji metali ciężkich
do powietrza, powodując wzrost stężeń tych zanieczyszczeń w powietrzu
oraz zanieczyszczanie gleb wzdłuż szlaków komunikacyjnych. Metale
ciężkie emitowane są zarówno z procesu spalania paliw w silnikach samochodowych,
jak również z procesu ścierania opon i hamulców. W artykule
przedstawiono wyniki badań nad zmianami wielkości emisji: ołowiu (Pb),
kadmu (Cd), miedzi (Cu), chromu (Cr), niklu (Ni), selenu (Se) oraz cynku
(Zn) z floty autobusów miejskich i aglomeracyjnych w Krakowie w latach
2010–2015 wraz z prognozą na lata 2017, 2020 i 2025. Obliczenia
emisji dla lat 2010–2015 wykonano z uwzględnieniem rzeczywistych
danych ruchowych floty autobusów miejskich dwóch operatorów, jakimi
są Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz firma
Mobilis group Sp. z o.o. Obliczenia prognostyczne dla lat 2017–2025
uwzględniają plany operatorów w zakresie działań modernizacyjnych
floty. Wyniki obliczeń ładunków rocznych emitowanych metali ciężkich
przedstawiono w formie map, obrazujących rozkład emisji na obszarze
gmin aglomeracji krakowskiej, jak również wzdłuż szlaków komunikacyjnych,
po których poruszają się autobusy analizowanej floty.
Road transport is a source of heavy metals emissions
into the air resulting with an increase concentrations of these
pollutants in the air and soil pollution along road routes. Heavy
metals are emitted both from the process of fuel combustion in
car engines, as well as the tire and brake abrasion. This article
shows the results of research on changing value of emission of:
lead (Pb), cadmium (Cd), copper (Cu), chromium (Cr), nickel (Ni),
selenium (Se) and zinc (Zn), from urban buses which operated in
the Krakow metropolitan area in 2010–2015, and the forecast
for 2017, 2020 and 2025. Emissions’ calculations for 2010–2015
have been made based on the actual operational data of Krakow
buses, provided by two carriers: Municipal Transport Company
(Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.) in Krakow and
Mobilis sp. z o. o. Prognostic calculations (2017–2025) took into
account the plans of carriers including fleet modernization activities.
The results of annual values calculations of emitted heavy
metals are demonstrated in the maps presenting the spatial distribution
of annual emissions levels on the area of municipalities of
the Krakow agglomeration, as well as along road routes where the
buses of analyzed fleet were operating.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00