Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Les confessions dun promeneur solitaire anonyme au debut du XVIIe siecle: les Fantaisies amoureuses (1601)

Tytuł:
Les confessions dun promeneur solitaire anonyme au debut du XVIIe siecle: les Fantaisies amoureuses (1601)
Anonimowe zwierzenia samotnego wędrowca na początku XVII w.: Fantaisies amoureuses (1601)
Autorzy:
Lavocat, Françoise
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/19233455.pdf
Data publikacji:
2000
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 2000, 001; 45-60
1505-9065
2449-8831
Język:
francuski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Frantaisies amoureuses to anonimowa powieść w pierwszej osobie napisana w postaci jednego listu o charakterze wyznania miłosnego. Celem pracy jest wykazanie wpływu, jaki forma listu wywiera na refleksję autotematyczną w dziele i na przedstawienie życia wewnętrznego głównego bohatera. Nieznany pisarz-narrator zwraca się do swego przyjaciela, konkretnego odbiorcy listu, i proponuje mu podwójną zabawę epistolarną, w duchu już to humanistycznej korespondencji literackiej, już to lirycznego wyznania. Narrator wspomina, że jego list jest fragmentem szerszej wymiany epistolarnej, stąd cały szereg niedomówień, przemilczeń, niejasnych aluzji, które adresat rzekomo pojmuje w mgnieniu oka, ale które pozostają tajemnicą dla rzeczywistego czytelnika. Narrator oscyluje między chęcią wyrażenia swoich prawdziwych przeżyć a pragnieniem ukrycia ich pod powłoką literackości. Zdaniem autorki tworzy on "estetykę kłamstwa", którą dobitnie ukazują przejścia od śmiechu do płaczu. Wykorzystując dramatyczne i narracyjne możliwości konwencji epistolarnej, pisarz wciąga potencjalnego czytelnika w swoistą grę: wprowadza go w arkana sztuki literackiej, wiele wątków pozostawia jego domysłom, skrywa przed nim rzeczywiste uczucia głównego bohatera. Poprzez swą dwoistą budowę powieść Fantaisies amoureuses jest poszukiwaniem środków wyrazu dla przedstawienia subiektywnego świata przeżyć postaci literackiej, a oddzielając warstwę fabularną od refleksji nad sztuką narracji zapowiada autonomię współczesnej prozy powieściowej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies