Analiza olejowego układu przepływowego i jakości smarowania tarcz sprzęgłowych w przekładniach zębatych power shift Analysis of the oil flow and lubrication quality on the power shift of disc clutch gearboxes
W pracy rozpatrywany jest przepływ oleju otworami położonymi wewnątrz
wału w płaszczyznach równoległych i prostopadłych do jego osi. Otworami
tymi o zróżnicowanych przekrojach dostarczany jest olej do tłoczka, do przestrzeni
między tarczami sprzęgłowymi oraz do smarowania łożysk, na których
osadzone są koła zębate. Istotną rolę w funkcjonalności przekładni zębatej power
shift spełnia sprzęgło, w którym pakiet jego tarcz dociskany jest do siebie za pomocą tłoczka przesuwającego się ruchem osiowym pod naporem przepływającego
oleju o ciśnieniu 2 MPa. Docisk tarcz sprzęgłowych zapewnia połączenie
koła zębatego z wałem, co z kolei umożliwia przenoszenie momentu
obrotowego. Olej spełnia także rolę smarującą, jak i chłodzącą stykających się
powierzchni tarcz ciernych i tarcz stalowych. W istniejących wgłębieniach na
stykających się powierzchniach tarcz ciernych zatrzymywany jest olej, przez co
poprawia się jakość smarowania. Jakość smarowania wpływa na intensywność
zużywania ściernego tarcz sprzęgłowych, jak również na zmiany właściwości
mechanicznych spowodowane efektem termicznym.
The study examined the oil flow openings situated inside the shaft in planes
parallel and perpendicular to its axis. These holes, which different cross
sections, are used to supply oil to the piston, the space between the clutch
discs, and to lubricate the bearings, which are mounted on the gear wheels.
When shifting gears, the clutch is pressed against the discs by means of
a piston, and this causes an axial sliding movement under of 2 MPa. The
clutch plates connect the gear to the shaft to transfer the torque. Oil lubricates
and cools the contact surfaces of friction plates and steel plates. In
existing recesses on abutting surfaces of the friction plates, oil is collected,
which improves the quality of lubrication. The quality of the lubrication
influences the intensity of the abrasive wear of the clutch plates and
changes in the mechanical properties due to thermal effect.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00