Dzięki postępowi techniki pojawiło się w ostatnim ćwierćwieczu kilka technologii umożliwiających rozświetlanie powłok mebli lub tworzenie świecących form architektury wnętrz, wprowadzających nowy sposób odbioru tych elementów oraz możliwości emisji informacji. Iluminacja może przybrać formy animacji, obrazowych interfejsów lub interaktywnych projekcji, które umożliwiają komunikowanie się z użytkownikiem, ale też sterowania ich wyglądem dla emitowania prostych sygnałów społecznych. W wyniku moich kilkunastoletnich doświadczeń w łączeniu cyfrowych projekcji z formami wyposażenia wnętrz wynika, że poza oczywistymi funkcjami interfejsu, ruchoma świetlistość obiektów otoczenia, budzi szereg schematów mentalnych z dotychczasowego środowiska człowieka. Aktywność projekcyjna otoczenia może budować odbiór wnętrza, w prosty sposób tworzyć nastroje, określać funkcje lub stan gotowości do użytkowania, ostrzegać lub uspakajać. Wykonane przeze mnie próby, które miały czysto artystyczne założenia można wykorzystać do celów komunikacyjnych, w sposób bardziej intuicyjny niż pismo czy inne znaki graficzne. Aktywność otoczenia trzeba jednak dozować i selektywnie projektować dla uniknięcia kakofonii informacji, dobierać techniki komunikacji oraz technologie projekcyjne, właściwe do konkretnych zadań i predyspozycji ludzkiej psychiki. Przedstawione metody tworzenia świetlistej powłoki elementów wnętrz wykorzystują oswojone już technologie: diodowe, rzutniki projekcyjne lub laserowe, czy ekrany dotykowe, ale potrzebują też wsparcia inżynierskiego w kwestiach zasilania, sterowania czy przesyłu danych. Kluczowa wydaje się także interakcja czy komunikacja mobilna, które mają szansę przejść tu w skalę ciała człowieka, uruchomić wielozmysłowy kontakt z multimedialnym środowiskiem. Koncepcyjne projekty studenckie Akademii Sztuk Pięknych (ASP) we Wrocławiu wskazują możliwości nowych mediów we wnętrzach, proponują rozwiązania atrakcyjne wizualnie i nowatorskie użytkowo, czekające na wykorzystanie w biznesie. Dostrzegalny jest również potencjał naukowy i szerokie pole badań we współpracy z ASP, w takich dziedzinach jak: elektronika, informatyka, architektura, inżynieria materiałowa czy psychologia.
anks to the advances in technology, several technologies have emerged in the last quarter of a century to illuminate furniture coatings, or create luminescent forms of interior design, introducing a new way of receiving these elements and the ability to broadcast information. Illumination can take the form of animation, pictorial interfaces or interactive projections that allow communication with the user, but also control their appearance for the emission of simple social signals. As a result of many years of my experience in combining digital projections with interior design forms, it follows that apart from the obvious functions of the interface, the moving luminosity of the surrounding objects evokes a number of mental patterns from the current human environment. The projection activity of the environment, can build the interior reception, easily create moods, define functions or readiness for use, warn or calm down. My attempts, which were purely artistic, can be used for communication purposes, in a more intuitive way than writing or other graphic signs. However, the activity of the environment must be metered and selectively designed to avoid information cacophony, choose communication techniques and projection technologies appropriate to the specific tasks and predispositions of the human psyche. Presented methods for creating a luminous shell of interior elements, use already familiar technologies: diode, projectors or laser projectors, or touch screens, but also need engineering support in matters of power supply, control or data transfer. The key seems to be interaction or mobile communication, which have a chance to go here in the scale of the human body, launch a multi-sensory contact with the multimedia environment. Conceptual student projects of the Academy of Fine Arts in Wroclaw indicate the possibilities of new media in interiors, propose visually attractive and innovative solutions that are waiting to be used in business. There is also a noticeable scientific potential and a wide field of research in cooperation with the Academy of Fine Arts in such fields as: electronics, IT, architecture, material engineering and psychology.