The aim of this paper is to discuss the pragmatic approach to studying artistic evaluation. The paper engages with recent literature and examines current trends in research on amateur and expert artistic judgement, arguing that the pragmatic scholarship has much to offer to the sociology of art and culture. It demonstrates the growth of qualitative research inspired by interpretivist approaches and symbolic interactionism, highlighting the main areas of researchers’ interest, such as (1) (Social) interaction between evaluators and artistic objects, or (2) Pragmatic rules and the situational character of artistic evaluation. This paper also identifies research gaps and provides directions for future research.
Celem artykułu jest omówienie pragmatycznego kierunku w badaniach ewaluacji artystycznych. Praca opiera się na pogłębionych studiach literaturowych i analizuje najnowsze trendy w badaniach nad amatorską i ekspercką oceną artystyczną, a także pokazuje użyteczność podejścia pragmatycznego dla socjologii kultury i sztuki. W artykule omówiono badania jakościowe czerpiące z paradygmatu interpretatywnego oraz interakcjonizmu symbolicznego i zidentyfikowano główne obszary zainteresowań socjologów pragmatycznych, między innymi (1) społeczne interakcje miedzy ewaluatorami i obiektami artystycznymi, (2) pragmatyczne reguły i sytuacyjny charakter artystycznych ewaluacji. Ukazano ponadto luki w literaturze i zaproponowano kierunki dla przyszłych badań.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00