Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Konferencja na temat: "Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego w świetle orzecznictwa naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego"

Tytuł:
Konferencja na temat: "Skutki wyroków Trybunału Konstytucyjnego w świetle orzecznictwa naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego"
Autorzy:
Wolniaczyk, Klaudia
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/1395986.pdf
Data publikacji:
2013-06-30
Wydawca:
Uczelnia Łazarskiego. Oficyna Wydawnicza
Źródło:
Ius Novum; 2013, 7, 2; 240-246
1897-5577
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule autor starał się zidentyfikować i dokonać analizy podstawowych tez, poddanych przez CLS krytyce, przyjmując stanowisko nie tyle aprobujące ile refleksyjne i mające na celu przemyślenie owych tez w otoczeniu społecznym, w którym doktryna liberalna ciągle oczekuje na rzetelną i merytoryczną ocenę krytyczną, wolną od sympatii czy antypatii politycznych. Analizowane tezy można w skrócie ująć następująco: (1) edukacja prawnicza jest zabarwiona zapatrywaniami politycznymi kadry akademickiej, w przypadku CLS były to zapatrywania o charakterze liberalnym; (2) wartości leżące u podstaw wspomnianych zapatrywań są czynnikiem mającym istotny wpływ na treść uprawnień, które często pozostają w sprzeczności – sprzeczności te rozstrzygają sądy; (3) proces sądowy jest modelem wyidealizowanym i odzwierciedla ideę rządów prawa; (4) prawo posiada walor neutralności, obiektywizmu, określoności, racjonalności itd.; (5) stosując prawo w procesach sądowych (i nie tylko) prawnicy posługują się swoistą metodologią, zwaną rozumowaniem prawniczym; (6) w rzeczywistości wydziały prawa, same posiadające hierarchię „równoległą”, ukrywają prawdziwe oblicze prawa, legitymizują ukrytą strukturę władzy, utrwalają niesprawiedliwości społeczne i indoktrynują studentów.

The author tries to identify and analyze basic theses criticized by CLS. He adopts a reflexive rather than approving attitude that aims at considering those theses in a social surrounding in which the liberal doctrine is still waiting for a fair and substantial critical assessment that will be politically unbiased. The analyzed theses can be shortly presented as follows: (1) legal education is influenced by the political opinions of the academic staff; in case of CLS, these were liberal attitudes; (2) basic values of those attitudes are a key factor having influence on the contents of rights that are often contradictory; those contradictions are examined and solved by courts; (3) a court proceeding is an idealized model and it reflects the idea of the rule of law; (4) law is neutral, objective, definite, rational and the like in its character; (5) using law in court proceedings (but not only there) lawyers use specific methodology called legal reasoning; (6) in reality, law departments, having their own “parallel” hierarchy, hide the true character of law, legitimize the hidden structure of governance, strengthen social injustice and indoctrinate students.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies