Zagrożenie środowiska na skutek wypadku cysterny kolejowej transportującej amoniak Environmental hazard related to a rail accident of a tanker transporting the ammonia
Kiedy 15 lutego 2016 r. na stacji Szczecin Dąbie doszło do wykolejenia cystern transportujących amoniak, wstrzymano ruch kolejowy i zabezpieczono teren. Na szczęście nie doszło do rozszczelnienia cystern i wycieku, w związku z tym nie było konieczności przeprowadzenia ewakuacji ludności z zagrożonego obszaru. Po przybyciu na miejsce zdarzenia ekspertów z zakładów chemicznych w Puławach oraz specjalistycznego sprzętu, rozpoczęto akcję wypompowywania amoniaku, by podnieść puste cysterny. W artykule podjęto próbę oceny zagrożeń występujących na miejscu zdarzenia, gdyby doszło do uwolnienia amoniaku z jednej z cystern. Rozpatrzono sytuację, w której doszło do wycieku amoniaku przez rozszczelnienie powstałe na skutek mechanicznego uszkodzenia cysterny. Wykorzystując program ALOHA, wyznaczono wielkości strefy zagrożenia toksycznego dla wybranego scenariusza zdarzenia. Skutki rozpatrywanego wypadku mogą być odczuwalne na obszarze nawet powyżej 10 km od miejsca zdarzenia. Znajomość zasięgu potencjalnego skażenia, do jakiego może dojść podczas wypadku związanego z transportem kolejowym materiałów niebezpiecznych, jest niezbędna aby przeprowadzić skuteczną ewakuację ludności i właściwie zabezpieczyć terenu przed skażeniem.
On February 15, 2016, at the Szczecin Dąbie station there was a derailment of the ammonia transport tanks that stopped rail traffic and resulted in the area being locked and secured. Fortunately, there was no unsealing of tanks and the leak, so there was no need to evacuate people from the affected area. Once the experts from chemical plants in Puławy and specialized equipment arrived at the scene, the ammonia pumping operation was conducted to lift the empty tanks. An attempt was made to assess the hazard at the scene of the incident if ammonia was released from one of the tanks. The ammonia released by unsealing caused by mechanical damage was the situation taken into consideration. Using the ALOHA program, the size of the toxicological hazard zone was determined for the selected incident scenario. The effects of the accident in question can be felt in an area even more than 10 km from the place of the accident. Knowing the extent of potential contamination that can occur during the accident involving the transport of dangerous goods by rail is essential to carrying out effective evacuation of the population and properly securing the area from contamination.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00